Recorded at Nature Sound Studio, Ulaanbaatar, Mongolia
Produced by The Hu, Dashdondog Bayarmagnai a.k.a. "Dashka"

Released 2019-09-13
Reviewed 2019-11-28

thehuofficial.com
eleven seven

Det verkar som att Mongoler är på uppåtgående inom Metal-branschen med band som Tengger Cavalry, Mongol och nu kommer The Hu som lyckats bli ordentligt populära på den där videosidan som visar en massa videor. 30 miljoner visningar av en av deras låtar, Yuve Yuve Yu. Titeln The Gereg kommer från ett mongoliskt diplomatpass från 1200-talet, bandet gör liksom andra mongoliska band en musik där man mixar modern hårdrock med klassiska mongoliska instrument, strupsång och så vidare. The Hu beskrivs av en del skribenter som unika och visst är det väl ganska sant men de skiljer sig egentligen inte nämnvärt från Exempelvis Tengger Cavalry även om Tengger är lite mer åt extremmetallhållet än The Hu som är mer klämkäcka och poppiga vilket kanske speglar att den ena har drygt 30 000 visningar och den andra 30 miljoner.

Mongoliska folkmusikaliskan inslag varvas med hårdrock, en hel del strupsång, som urbefolkningssång kan man väl säga. Men också lite klarsång, ganska modern och bra produktion men sången kräks jag på ganska snabbt. Visst ska de lyftas för sina fräscha idéer, men är det så fräscht att ta något urgammalt och putsa upp i mer modern skrud – det kanske är det. Detta debutalbum känns egentligen inte nämnvärt varierat och låtarna flyter ihop till en massa och när man som jag spelat den ett par gånger på recensionsdagen är längtan efter något annat väldigt stark. Speltiden är nog lite lång, kanske kapa ett par låtar och skapa en mer uthärdlig speltid kanske? Eller uthärdlig låter som att det är rakt igenom skräp vilket inte är sant överhuvudtaget, det är hyfsat och till och med ganska medryckande.

Fräsch idé men inte unik, Tengger Cavalry mixar mongolisk folk och hårdrock betydligt bättre tycker jag, samtidigt mer konventionellt och The Hus största fördel är kanske att de inte riktigt passar in i de mallar vi använder och fräscha idéer ska hyllas även om de inte låter fantastiskt. Men visst är låtarna medryckande och ganska underhållande att lyssna på, men i lagom dosering. Samtidigt är det svårt att inte imponeras av det genomslag de haft med sina låtar, det finns väl band som förtjänar det mer men man ska inte förringa det positiva i att göra musik som inte alla andra gör och The Hu vågar tänka utanför boxen en aning och det gör att det blir ett betydligt mer spännande album än många andra.

Det finns bättre alternativ för den som vill krydda sin rock med mongoliska idéer, men The Hu kommer med något lite ovanligt och fräscht vilket gör att man nog trots allt bör kolla upp deras debutalbum. Ett hyfsat album skulle jag nog ändå vilja påstå som slutkläm, det är fräscht men sången spyr man av efter en stund.

Label: Eleven Seven Music
Tre liknande band: Mongol/Tengger Cavalry/Shangren