Mastered by Nasos Namikos
Concept art idea by Horizons Edge and Valgorth
Art & Design by Aldo "V" Requena

Released 2019-03-01
Reviewed 2019-02-06

fastball music

Australier två dagar i rad blev det nu, först Massive och idag Horizons Edge som släpper tredje albumet i mars. Egentligen släppte de tredje albumet 2018 men det är nu den kommer på Fastball Music. Det är ett kvinnofrontat power metal-band vi skriver om idag och de kan väl påstås ha en ganska typisk logga för ett band i genren, omslaget på detta tredje album är väl också lite typiskt för genren.

De gör power metal med bra fart och energi tycker jag, mycket keyboards och ganska bra fokus på melodi och så vidare. Kat som sjunger är hyfsat bra, inte fantastiskt och när jag lyssnade var jag inte så säker på att det var en kvinnlig sångare, Ralf Scheepers som också producerat sången gästsjunger på titelspåret. Produktionen är helt okej, inget fantastiskt, de påminner en del av landsmän som exempelvis Black Majesty. Det är också ett album med hygglig variation och ganska sansad speltid, kanske att det hade kunnat vara lite kortare.

Hyggligt kanske man kan säga, men det är inget album man går igång på. Bäst är kanske Bonnie Tyler-cover Holding Out For a Hero som egentligen känns som det enda spår som faktiskt känns bra, resten av dem imponerar inte alls. Ett album som känns som att man ganska snabbt glömmer, eller åtminstone som man ganska snabbt vill glömma. Det är ju inte uselt men det är inte heller intressant och jag säger att covern är vassast men den är chanslös mot originalet, det är helt enkelt inte ett tillräckligt roligt album för att man ska orka bry sig.

Det är svårt att sätta fingret på vad jag tycker att detta band borde göra bättre, kanske är det bara så att de inte skriver tillräckligt bra låtar. Det låter ju trots allt ganska bra när de gör cover på något som skrivits av andra, i övrigt känns det som att jag redan glömt/förträngt vad jag hört och känner väl mer att tiden jag spenderat på att lyssna skulle ha varit bättre använd om jag spenderat den på något annat – låt inte denna show fortgå.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Black Majesty/Dungeon/Stratovarius