Countdown to Revenge (2013)

Memories of an Ancient Time (2015)

Released 2019-07-12
Reviewed 2019-08-03

hollowhaze.com

frontiers records

Hollow Haze äventyrar mellan vilda landskap och djupa hav i sitt senaste album, det är sjunde albumet för bandet. Det var några år sedan sist och då var det väldigt bra när de införde flera sångare för att ta över när Lione försvann. Nu har de rekryterat Fabio Dessi som sångare så nu är de ett komplett band med sångare och allt. Problemet är väl bara att de var roligare utan sångare, gästsångarna adderade en hel del dynamik och liknande som de inte hade på de tidigare albumen. Så frågan är vad de har att erbjuda nu, när de har det kanske flottaste skivomslaget de haft hittills.

De erbjuder power metal enligt ett ganska standardiserat förfarande, ganska storslaget, sådär italienskt överdådigt kanske man kan säga. Den nye sångaren är bra, han håller definitivt mycket god klass för en sångare i power metal-gebitet. Produktionen är toppklass, ljudbilden är riktigt snygg. Dynamiken från föregående album blir dock rejält naggad i kanten av att de bara har en sångare, sedan är väl frågan om det är den begränsningen som också gör att musiken känns lite mindre dynamisk än på förra albumet. Det här är lite mer som deras tidigare album och egentligen ganska förutsägbart – känns också lite långt, speltiden är 51 minuter så ett bra varierat album hade definitivt kunnat vara så långt men det brister lite i variation tycker jag. Därmed inte sagt att det inte är en väldigt solid och välgjord produktion som låter bra.

Imponerande produktion och bra sångare, fräsig ljudbild är faktorer som gör att det känns ganska underhållande att lyssna på detta album. Jag tycker dock att de borde ha fortsatt på vägen de slog in senast med fyra-fem gästsångare av lite varierande karaktär då det erbjuder större frihet och skapar större musikalisk dynamik. Det här albumet är inte alls lika bra som senast det begav sig, det är ett steg bakåt och känns väl ungefär som de föregående albumen jag skrivit om – solida album som inte sticker ut från mängden. Det är synd, jag hade faktiskt en del förhoppningar på detta album med tanke på senaste albumet men det blir sällan som man hoppas här i livet.

För power metal-fans, och speciellt dem som gillar den italienska varianten av power metal, är detta ett album att kika närmare på. Jag tvivlar på att någon kommer att bli överdrivet besviken eller tycka att albumet är skrot – det är bara lite väl förutsägbart och fantasilöst. Hollow Haze hade idéerna och kvalitén men kunde inte ta tillvara den utan återgick till att göra samma sak som de gjort tidigare. Det finns bättre val i denna genre, Memories of an Ancient Time är ett betydligt bättre alternativ för power metal-fanatikern.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Black Sabbath/Sound Storm/Holy Knights