Produced by Charlie Granberg
Backing vocals by Peter Ask recorded in Sawmill Studios, Ljusdal

Released 2019-08-30
Reviewed 2019-08-09

hellsinglandunderground.com

wild kingdom

Från den Hellsingska undergroundscenen har Hellsingland Underground byggt sig en ganska stark identitet och popularitet. Det var en del negativitet i biografin inför förra albumet om jag minns rätt, något som också påminns om i inledningen av den till detta album. Det är dock en mer positiv ton i den biografin och det känns som att bandet kanske står starkare nu än tidigare, kanske är det de där helvetiska Hellsingska skogarna som skapar starka musiker som kan gräva sig fram ur urberget.

A Hundred Years is Nothing heter detta nya album, ett begrepp som är sant ur många perspektiv men inte om man är människa eller katt, skunk eller stickmygga, då är hundra år ganska mycket – allt från ett helt liv till massor av generationer. Men så är det musikaliskt ett album som man kan se ur olika perspektiv då det är ganska mycket välbekanta inslag, samtidigt bygger de något eget och fräscht – ett av rikets mest intressanta band skulle jag nog vilja påstå, och det gör jag utan att överdriva. De kan gå hem hos retrodiggare likaväl som hos kritiker och musik-fans i allmänhet.

Det är ett album med bra variation och dynamik, med bra låtar, bra energi och det är riktigt tilltalande. Kanske att bandet överträffar sig själva, men även om de inte gör det så fortsätter de att skapa riktigt bra musik och riktigt bra album. Snyggt omslag har de dessutom och man behöver leta länge och med kraftigt förstoringsglas i starkt solljus för att hitta några fel, och om det är brännmärken i skivan så är de självförvållade. Men om jag ska jag leta fel så är det väl att jag hade velat ha lite mer fart i albumet, men det är inget som stör nämnvärt.

A Hundred Years is Nothing förtjänar att hyllas då det är ett riktigt vasst album med riktigt bra låtar, den inledande trion kanske är de bästa låtarna men de är genomgående av riktigt bra kvalité så att välja favorit är nästan omöjligt. Jag kan bara lyfta på hatten och rekommendera A Hundred Years is Nothing till alla som gillar vass musik och som inte bara vill höra samma sak upprepas i all oändlighet. Hundra år kanske inte är något om man har Hellsingland Undergrounds diskografi att lyssna på.

Label: Wild Kingdom
Neil Young/Pink Floyd/Thin Lizzy