Mastered by Pete Maher
Artwork & photos by Gerhard Potuznik

Released 2019-09-27
Reviewed 2019-12-13

thehappysun.onuniverse.com

noise appeal records

Den glada solen kallar de sig, ett band som väl egentligen tycks vara ett projekt för den flitige musiker Gerhard Potuznik som tycks ha drivits av lite nostalgiska idéer. Han har tydligen grävt bland gamla inspelningar han gjort med enkel utrustning i unga år på 70- och 80-talet och det inspirerade till att skriva nytt material som dock inte riktigt passade i det elektroniska sound hans band GD Luxxe står för så därför föddes The Happy Sun. Namnet kan man ju fundera över, är solen så glad? Eller annat men det musikaliska är nostalgiskt men inte helt utan lite fräscha inslag.

Det handlar om klassiskt poppig rockmusik med känsla för melodi och med en viss hit-potential. Kanske drar det åt shoegaze eller psykedelisk rock men det känns ganska brett, lite som semi-kommersiellt framgångsrika band från sent sjuttio och tidigt åttiotal men med fräschare ljudbild. Knappast något som kommer att få dig att bara stanna upp och ta notis, men visst är det kul när man åtminston väljer något mer obskyrt att dra inspiration av och inte den vanliga massan. Albumet är hyfsat varierat och hyfsat fantasifullt, bra producerat och med bra sånginsats – det är ett album som har potential att gå ganska bra tror jag.

Ett positivt album som ger en positiv känsla, kanske inte överdrivet speciellt men det fungerar utan tvekan väldigt bra och bör knappast skrämma bort några potentiella fans. Jag tycker att det är ganska kul att lyssna på och det har en skön atmosfär så jag har väl egentligen inte överdrivet mycket att racka ner på. Det saknas kanske en riktigt vass hitlåt, det finns väl inget som känns likvärdigt med en smäll i fejset eller något sådant – så svagheten är väl att man kanske inte riktigt dras till albumet och dess musik men när man väl lyssnar finns det ingenting negativt att säga.

Jag tycker definitivt att man kan kika närmare på The Happy Sun, deras musikaliska framtoning är stark och deras musik bra så det finns nog en god chans att ni kan uppskatta det. Dessutom bjuder de ju på nostalgi och sådant är ju alltid populärt, tillbakablickande nostalgiskt drömmande är ju väldigt populärt nuförtiden. Ett glatt album, kanske blir solen glad när vi lyssnar på det.

Label: Noise Appeal Records
Tre liknande band: Hüsker Dü/Joy Divison/Billy Idol