Opening the Hell Gates (2015)

Artwork by Chris Misanthropic Art
Internal artwork by Danny Bellone

Released 2019-05-31
Reviewed 2019-06-28

time to kill records

Det vore väl knappast att överdriva att kalla trion Fulci för ett zombie-metal-band, de har tagit namnet från Lucio Fulci och baserat sina album på hans zombiefilmer. Zombi 2 som i pressmaterialet beskrivs som en kultfilm är vad de baserar detta album på. Tropical Sun, som de kallar albumet har ett hyfsat omslag och bjuder på fjorton spår som berättar sagor om zombier och sådant.

Dödsmetall av klassiskt snitt är den musikaliska stilen vi får höra, gutturalt vrålig sång och smattrande trummor, aggressivt riffande – klassisk dödsmetall är vad det handlar om. De blandar det med lite dialog om zombier och grejer, kanske sådant som skulle framkalla kalla kårar även en varm sommardag i den tropiska solen. Hyfsat med variation, bra om man betänker vilken genre de tillhör. Det är ju inte direkt nyskapande men inte heller sådär otroligt innehållslöst som det kan vara i dödsmetallgenren – kanske är det dialogen som kryddar anrättningen eller så gör de faktiskt snäppet mer spännande ändå.

Ganska kul album, okej låtar, några töntiga dösmetallinslag som det brukar vara hos den traditionella dödsmetallen men överlag betydligt mer givande än det mesta i genren. Och det är som jag redan varit inne på ganska kul att lyssna på, tack vare narrativet är det dynamiskt och blir mer intressant och varierat än den mesta dödsmetallen. Sedan är det förstås i princip omöjligt att få traditionell dödsmetall att låta fräsch eller unik men det tror jag nog inte att Fulci försöker med heller.

Tropical Sun kan nog nå den traditionella dödsmetallfanatikern och kanske även en lite bredare publik än så. Jag tycker åtminstone att det är ett kul album och jag är inte direkt såld på den traditionella dödsmetallen. Kan vara värt att kika närmare på.

Label: Time To Kill Records
Tre liknande band: Skinless/Dying Fetus/Mortician