Produced by Raphael Gazal
Cover art by Carlos Fides
Photography is by João Hannuch

Released 2018-11-09
Reviewed 2019-01-27

flowerleafband.com

Vi kikar idag på blomsterlöv från Brasilien, en duo bestående av en man och en kvinna står bakom det namnet. Detta album som fått namnet Stronger är duons första alster, det har inte ett superfantastiskt omslag men det är väl ganska okej. Jag har sett att albumet dessutom fått vassa betyg, mästerverk kallat av någon recensent som dessutom tyckte att albumet var värt åtta av tio på originalitetsskalan – hur bedömer man det och är det verkligen originellt när jag kan komma på minst tio band bara på rak arm som är lika. 98 % fick det någonstans, varför inte 95 % eller 100 %? Skillnaden är inte direkt stor och kan vi verkligen avgöra det utan att använda någon form av vetenskaplig metod för att mäta, då skulle jag gissa att ett ruggigt tråkigt album får högst procent. Man kan dock konstatera att det uppskattats av vissa recensenter.

Kvinnofrontad symfmetall är vad det handlar om och jag antar man skulle kunna namndroppa en hel räcka band men jag låter bli. Bra produktion, sångerskan tycker jag håller god klass, vi får lite vrålad gästsång – två kvinnliga gästsångare hörs faktiskt på albumet. Hygglig variation som kan jämföras med de flesta jämförbara band skulle jag nog vilja påstå, och det går väl inte direkt att kalla det originellt då det finns en hel räcka av band som gör mer eller mindre samma sak. Det finns väl egentligen inte så mycket mer att skriva om stilen, det är helt enkelt ett album som känns stilistiskt ganska typiskt för den kvinnofrontade symfoniska metallen.

Ett bra album kan man väl påstå, bra sång och sköna melodier samt låtar. Mycket att tycka om, och lätt att ta till sig. Kul album kanske man skulle kunna påstå, det är tilltalande på många sätt, den enda svaghet jag kan se är väl att det inte direkt är fantasifullt eller originellt. Dessutom saknas det en riktigt vass, riktigt fängslande låt som drar en till albumet. Det känns bra men blir mest bara ett album i mängden, ett som troligen bara kommer att drunkna bland många andra liknande album. Alla ingredienser för något bra finns, jag gillar kvinnofrontad symfmetall och så vidare men det finns betydligt bättre alternativ än Stronger och känslan är att de borde kunna skapa något mer intressant än detta.

FlowerLeaf är ett intressant nytt band, man kan väl påstå att deras debutalbum lovar gott även om det saknar det där lilla extra. Lite mer eget tänkande, lite mer fantasi, hade inte skadat men det kanske kommer med framtida album. Stronger är hyfsat starkt men det finns betydligt bättre alternativ i denna genre.

Tre liknande band: Nightwish/Exit Eden/Visionatica