Only a Dream, Can Kill a Dream (2007)
Below the Sea of Light (2013)

Released 2019-05-17
Reviewed 2019-11-08

floatingworlds.gr

pride & joy

Flytande världar från Grekland berättar historien om slagskeppet Oceania, ett slagskepp som råkar ut för diverse spännande grejer under sina äventyr – jag tänkte väl inte gå in mer på själva historien då jag inte recenserar författarskap utan musik. Det är Floating Worlds tredje album och deras första konceptuella album, ett album med ett hyfsat snyggt skivomslag. Så vad händer när vi tar oss an legenden om slagskeppet Oceania och dess besättning?

Det är lite progressiv metal, ganska äventyrlig och man kan nästan känna den salta medelhavsluften när man lyssnar sig genom albumet som vid första anblick känns väldigt tillfredsställande. Dock är inte sångaren jättebra vilket känns något negativt inverkande på helhetsbilden, men berättandet håller ändå god klass som helhet. Produktionen är av god klass och det finns ett hyfsat djup, däremot är jag väl inte helt positivt inställd till de talade partierna som inte riktigt bidrar till helheten. Det är också ett långt album med över timmen i speltid, också ett album som känns långt trots ett relativt varierat urval av låtar.

Battleship Oceania är ett trevligt album, det har några fräscha höjdpunkter och ett fint historieberättande. Det känns dock inte som ett speciellt minnesvärt album, kanske saknas det djup, kanske saknas en riktig hit, men även om det lilla extra saknas så är det ett bra album som kan vara väl värt att kika närmare på om man gillar lite mer progressiva grejer. Albumet kunde dock vara kortare, de talade inslagen hade de kunnat skrota och ändå kunnat berätta sin historia på ett trevligt sätt. Ett kortare mer intensivt album hade kunnat skapa en mer intressant berättardynamik och hade varit väldigt positivt för helheten.

I slutändan kan vi påstå att Battleship Oceania håller god klass, inledande spåret Oceania är kanske det trevligaste spåret på albumet men egentligen sticker väl inget av spåren ut speciellt mycket i jämförelse med övriga spår på albumet. Det är ett välgjort album med ett hantverk som definitivt känns bra, det är dock inte ett album som sticker ut speciellt mycket och det finns bättre alternativ om man nu inte gillar äventyr till havs för då ligger nog detta album väldigt bra till.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Dream Theater/Savatage/Shadow Gallery