Produced by Chris Schäfer & Simon Schwarzer
Artwork & Design by Thomas Bernhardt

Released 2019-10-11
Reviewed 2019-10-21

fateful-finality.de
fastball music

Executor är fjärde albumet från thrash metal-bandet Fateful Finality, ett band som påstås ha stark individualitet och klurighet i sina kompositioner. Bandet grundades 2007 och släppte sin debut-EP 2009, första albumet kom 2011 och nu kommer alltså det fjärde. Det påstås handla om de sju dödssynderna, vilket också demonstreras i omslaget som är både snyggt och detaljerat. Det hade onekligen varit väldigt spännande med en vinyl för omslagets skull, men vad ska vi då säga om musiken?

I pressmaterialet nämns en del thrashiga band, en del grooviga band, även lite dödsmetall och det är väl någonstans där bandet håller till. Groove death-/thrash metal kan man beskriva albumet som med svängig thrash- och dödsmetall kanske kan hänföra den som uppskattar den genren och de liknande banden. Individualiteten och de kluriga kompositionerna som nämns tidigt i pressmaterialet har jag lite svårare att höra då det låter ganska mycket som många andra liknande band – inget nyskapande. Hyfsad produktion, dock ingenting som sticker ut – detsamma gäller sångaren som också han är hyfsad utan att sticka ut. Musiken bjuder på hyfsat driv och energi, de håller albumet kort och koncist vilket är positivt då variationen inte är speciellt stor.

Föga imponerande eller mediokert kanske man skulle säga, det finns definitivt potentialen att tilltala den som uppskattar den här typen av musik men risken är också stor att man bara ser det som ett album i mängden. För mig är det ett album som kommer att drunkna i mängden av liknande album som kommer hela tiden, visst är det helt okej men det är inte tillräckligt bra eller originellt för att göra något större avtryck. Så det är helt okej, men inte det mest spännande album jag hört under tiden jag skrivit om musik och jag skulle bli förvånad om det gjorde något större avtryck men visst kan jag tänka mig att den som uppskattar genren kan komma att finna detta album ganska tilltalande.

Snyggt omslag, inte lika snygg musik – så kan man väl sammanfatta Executor. Det är ett helt okej album men står inte upp lika väl om man jämför med andra band i genren, det finns helt enkelt för många bättre alternativ för att jag ska kunna hylla detta album. Det är väl ett hyfsat solitt album men inget som sticker ut, kanske inte ett album jag kan rekommendera men det kanske tilltalar om du gillar de liknande banden.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Machine Head/Testament/Lamb of God