Cover art by Alan Lathwell
Layout by Al Spicher

Released 2019-05-17
Reviewed 2019-12-05

emerald.ch
rock of angels records

Schweizarna i bandet Emerald är tillbaka med ett nytt album, ett grönt sådant vilket knappast borde ses som överraskande. Det börjar med lite Freakshow vilket kanske behövs då intrycket jag fick av en recensionsaktör som faktiskt brukar vara lite mer vettig med betygen var att det är ett ganska generiskt band inom heavy-/power metal-genren. Men jag tar ju givetvis ingen hänsyn alls till vad andra tycker och har låtit detta album snurra i skivspelaren ett stort antal gånger nu och kan väl inte påstå att det gjort något större intryck på mig.

Det handlar om ett ganska typiskt album för det som ofta kallas power metal, ganska medryckande och melodiöst – klämkäckt. Emerald kanske inte bjuder på det bäst producerade albumet jag hört i genren, inte heller det mest varierade utan vi bjuds på en ganska typisk samling låtar. Överraskningarna är få. Sångaren är hygglig men knappast fantastisk och på det hela taget känns det som en för genren relativt typisk produktion som knappast kommer att överväldiga någon lyssnare. Jag tror att man kan säga att det är ungefär som man kan förvänta sig utifrån namn, titel och skivomslag och lär knappast få några rastlösa själar att vända sig i graven.

Helt okej, det finns väl ingenting som framkallar spyor av avsky om jag säger såg. Knappast ett album man hatar eller älskar – mer ett man rycker på axlarna över, det kommer aldrig någonting riktigt gripande eller fantastiskt. Visst är det ett gediget hantverk men det kan ju sägas om uppåt hundra procent av de album jag recenserar och det behövs mycket mer än så för att sticka ut och bygga intresse. Frågan är dock om Emerald ens har den kapaciteten, visst har de ingredienserna men de måste ju sammanblandas på rätt sätt för att skapa ett album som faktiskt intresserar någon annan än några enstaka fans och musiklyssnare.

Det finns en hel räcka av album i denna kaliber och fler kommer dagligen, så varför ska man välja Restless Souls? Det har jag inte ett enda svar på faktiskt, Restless Souls är ett okej album men det innehåller ingenting som väcker intresset, nyfikenheten eller viljan att höra mer. Slutsatsen borde således vara att det handlar om ett generiskt album i power metal genren och att den som uppskattar heavy-/power metal har betydligt mer spännande alternativ att välja före detta.

Label: Rock of Angels Records
Tre liknande band: Gotthard/Iron Maiden/Europe