Rock'n'Roll Radio (2017)

Mixed by Soren Andersen at Medley Studio, Copenhagen

Released 2019-12-06
Reviewed 2019-12-19

electricguitars.dk

mighty music

Elektriska gitarrer kommer med ett livealbum med tio låtar från tio städer, mixat på det traditionella sättet påstås det. Bandet har tre album i bagaget och vi får låtar från alla dessa och det börjar med rock-radio. Det danska bandet har stått för solida insatser som har både låtit och sett ungefär likadana ut, att göra ett livealbum så tidigt och efter så få studioalster har jag lite svårt att se poängen med, om man göra speciella grejer så är det en sak men ett traditionellt livealbum med tio låtar känns inte sådär våldsamt upplyftande egentligen.

Det låter dock inte alltid som en liveinspelning, man tänker faktiskt inte så mycket på det när albumet snurrar förbi. Elgitarrerna är, kanske inte helt oväntat, prominenta i en ganska klassisk rockmusikalisk skapelse. Det ges inte så mycket konstigheter eller krusiduller utan enkelt och rakt på sak. Livekänslan är kanske inte helt överväldigande och man glömmer allt som oftast bort att det handlar om ett livealster då det inte riktigt har den känslan. Inte kanske helt oväntat så är det tio spår på albumet och variationen är väl inte överdrivet stor, det är lätt att tappa lite fokus på albumet en stund innan det tar slut.

Kanske inte alltför imponerande egentligen, visst fungerar det väl överlag med god produktion och framträdande, även fin låtkvalité och så vidare. Men det känns lite tråkigt, som att det är ett album som inte bjuder på något nytt och fräscht men inte heller adderar något till Electric Guitars egen diskografi, de hade gott kunnat samla på sig några ytterligare album och släppa första livealbum vid något lite mer speciellt tillfälle, kanske efter minst fem album. Det går lite inflation i livalbum/videor de borde avses till något mer speciellt tillfälle och inte bara släppas på slentrian vilket känslan är kring detta.

Jag har hört bättre livealbum, både i år och generellt. Electric Guitars känns som kompetenta musiker och borde definitivt ha kunnat hitta på något roligare än detta för sitt nästa album. Hellre ett nytt studioalster än detta intetsägande album, det blir lite som en tråkig kompilation som inte erbjuder någonting som inte redan släppts tidigare. Man borde faktiskt kunna ställa lite högre krav än detta på ett band bestående av kompetenta och erfarna musiker.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: D-A-D/White Lion/Mike Tramp