Nora Bendzko - vocals

Mastered at Finnvox Studios

Released 2019-10-12
Reviewed 2019-09-24

dragony.net

limb-music

Dragony, det kan väl bara vara någon form av symfonimättad, körfylld power metal som tar en till äventyr om hjältar, svärd och annat fantasieggande. Masters of the Multiverse är deras tredje album som kommer på bolaget LMP som bland annat grävt fram band som Rhapsody och hittat på ett gäng lustiga genrebeteckningar. De kallade sig The Dragonslayer Project från början men 2011 bestämde de sig för att förenkla namnet och det blev Dragony, 2012 släpptes debutalbumet. Österrikarna har i och med detta album släppt tre album och en EP och tydligen kallar de sin stil för Glory Metal, jag antar att Heoric Metal redan var använt.

Episk power metal handlar det om, lite symfoniskt, lite körinslag, en samling tydliga metallhymner som är bra producerade och sådär lagom löjliga utan att gå överstyr som det ibland kan hos band som vill vara episka. De lånar lite från den italienska skolan av power metal men har ändå en lite egen prägel på vad de gör. Låtmaterialet är hyggligt varierat, sångaren är bra, det kommer väl inga direkta överraskningar och originalitet är kanske inte riktigt deras absolut starkaste gren. Det känns dock långt ifrån lika uttjatat som en del annan power metal jag fått att sätta tänderna i, det här ger ändå en relativt fräsch känsla när man lyssnar på det och det är ganska episkt.

Visst är det lite löjligt som mycket power metal kan vara, men det är samtidigt fräckt och fräsigt med underhållande låtar och klichéer som känns gjorda med lagom dos självdistans. Dragony är ett underhållande band, de trycker på genrens rätta knappar och tillåter sig att vara lite löjliga och blir därför löjligt medryckande – det är svårt att inte sjunga med i refrängerna när de drar till med allsångsvänliga låtar. Dessutom innehåller CD-skivan en cover på Stan Bushs The Touch som är riktigt vass och medryckande – en lysande avslutning på ett riktigt vasst power metal album.

Om du gillar power metal ska du absolut inte missa detta album, det är löjligt bra och löjligt medryckande – det är som power metal är när den är bäst. Visst finns det lite grejer som man kan vara utan och det saknas förstås en hel del när det gäller originalitet men det är svårt att orka bry sig om sådant när man får lyssna på riktigt trevliga låtar och riktigt bra musik. Dragony träffar helt enkelt väldigt rätt med Masters of the Multiverse och bör kunna titulera sig som mästare av Glory Metal genren, de vet vad som är bra och vad som fungerar. Ett album man definitivt gärna lyssnar på både en och två gånger, så missa inte Masters of the Multiverse om du är power metal-fanatiker.

Label: Limb Music
Tre liknande band: Blind Guardian/Stratovarius/Rhapsody