Recorded, mixed, mastered and produced by Raúl Abellán at The Mixtery (Valencia, Spain)
Artwork by Joe A. Arca

Released 2019-10-25
Reviewed 2019-10-15

webdragonfly.com
art gates records

Dragoner är populärt inom metallvärlden, i detta fall handlar det om trollslända. Ett band som grundades i Argentina men som sedan hamnade i Spanien och inte längre har vare sig originalmedlemmar eller argentinare i bandet. Det har blivit ett halvdussin album om man räknar in detta, det första kom 2006 och detta kommer 25 augusti i år. Zeitgeist heter albumet, tidsandan som det betyder i översättning och innehåller temporala väktare, fallande stjärnor och så vidare fördelat på åtta spår.

Melodiös metal, power metal på spanska är vad vi får. Mycket utrymme för melodierna och ganska klämkäcka refränger, det spanska språket gör att det blir lite mer spännande än den mesta power metal som dyker upp hos mig. Variationen är hyfsad över albumet, med åtta spår håller de dessutom allt kort och koncist. Men stilistiskt erbjuder de inte mycket som vi inte hört förr, man kan väl konstatera att de inte erbjuder något direkt unikt men tack vare det spanska språket känns det hyfsat fräscht och det är bra producerat.

Ett ganska schysst album med bra låtar, jag tycker nog att Estrella Fugaz som betyder fallande stjärna eller stjärnfall är bäst men det finns några fräsiga låtar. Att de sjunger på spanska gör att det känns fräschare än vad det är, samtidigt är inte spanska ett jättebra språk för power metal då det inte är lika lyriskt som exempelvis italienska eller engelska. Men gillar man andra spanska power metallare så tror jag alldeles säkert att det är värt att kika närmare på detta album.

Zeitgeist är ett schysst album, jag tycker att det är fräscht med metal på lite andra språk och spanska är sisådär lagom exotiskt och skänker en kul känsla till detta album. Om man gillar power metal så kan det vara värt att titta närmare på detta album, jag tror inte att man kommer att bli besviken om man införskaffar det. Trollsländan flyger kanske inte överdrivet högt men den flyger, och omslaget är snyggt.

Label: Art Gates Records
Tre liknande band: Mago de Oz/Medina Azahara/Saratoga