Chandler Mogel – vocals
Bjarne T. Holm - drums

Fountain of Grace (EP 2019)

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-12-17

mighty music

Den gode Denner är tillbaka, han gjorde en ”Trickbag” för några år sedan, nu kommer han med ett Inferno istället. Detta är första bandet av detta projekt som väl kan sägas vara lite återblickande, nostalgiska. Och inte har de direkt begåvat debutalbumet med det flottaste omslaget man kan hitta. Om ni nu mot förmodan inte känner till Denner så är han känd från band som Mercyful Fate och King Diamond, en välkänd musiker inom de metalliska kretsarna. Han har Chandler Mogel från Outloud på sång vilket faktiskt blir överraskande träffsäkert.

Klassiskt, nästan lite doomigt och man skulle faktiskt kunna dra paralleller till en hel räcka band om man vill. Jag har sett jämförelser med exempelvis Candlemass men varför inte King Diamond eller Denners egna Trickbag? En hel del andra band kan man också jämföra med om man vill. Det är av klassiskt snitt som blickar bakåt men ljudbilden är ganska modern och produktionen bra så det låter väl hyggligt fräscht utan att komma med något direkt originellt. Positivt är också att det är ganska god variation på låtmaterialet och att speltiden är sansad.

Bra album, inte fantastiskt då jag saknar en riktigt vass hitlåt men det är underhållande och svårt att ogilla. Alldeles för bra för ett lågt betyg men inte tillräckligt bra för ett högt, ungefär så tycker jag att man kan sammanfatta Denner’s Infernos första album In Amber. Jag kan dock tänka mig att den mer nostalgiskt lagde ser det lite annorlunda och är säkert betydligt mer positivt inställd än vad jag är, så är du en av de där som drömmande blickar bakåt mot ett förflutet som var så fantastiskt kan det säkert vara något för dig – för den framåtblickande är det kanske inte lika intressant.

Solitt, snyggt producerat, tilltalande och trevligt, så vill jag sammanfatta detta album. Det kommer att fungera bäst bland de äldre som drömmer sig tillbaka till förr när allt var bättre – det kan vara lite för nostalgiskt för vissa. Jag tycker att atmosfären är albumets starkaste sida men att låtmaterialet hade kunnat vara lite mer våghalsigt och spännande.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Mercyful Fate/King Diamond/Denner's Trickbag