The Last Men Standing (2013)

Produced by Coroner and Gustav Ydenius.
Mixed and mastered by Gustav Ydenius at Leon Music

Released 2019-10-25
Reviewed 2019-10-22

thedeadandliving.com

Författarens förbannelse kommer över oss här på Hallowed, den kommer från en parallell verklighet. En verklighet där bandet The Dead and Living överlevde den busskrasch som tog livet ur dem, det fanns till och med en video på youtube som visade kvarlevorna – ni kanske till och med var en av de 132 miljoner tittarna som han se de brända kadavren innan youtube tog bort videon på grund av att den österrikiske fanatikern som postat videon och postat videor som visade lite som youtube tolkade som olämplig nakenhet så kontot och videorna försvann. Men enligt denna österrikiska tidigare youtuber så är det bästa albumet The Dead and Living gjort – tur att författaren skrev en alternativ historia i så fall.

Goth metal i teatraliskt utförande, författat i en destruktivt romantiskt stil. Ganska mörk tematik som berättas mot bakgrunden av en motorväg vid en tunnel där ljussättningen kommer från en brinnande buss, det låter ganska djup och spännande. Produktionen är bra, definitivt bättre än många av de liknande band jag hört. Vi får ett ganska stort djup, en del mörker och dramatik och lite variation – en riktigt stark produktion helt enkelt. Det är också positivt att de håller allt kort och koncist med bara åtta spår och strax över halvtimmen i speltid, det känns precis rätt – allt släppt på årsdagen av den där omtalade olyckan som skedde för fem år sedan, som ni kanske minns från artiklarna i kvällstidningarna.

Men är det ett verk värt att dö för? Det är onekligen riktigt bra men genomgående riktigt bra låtar, stark dramatik och så vidare. Jag skulle nog inte beteckna det som ett album värt att dö för men kanske i en parallell värld, bandet tog ju trots allt och gjorde sedan albumet då den stora författaren valde att berätta en parallell historia och kanske är det just den vi lever i – Coroner och hans band tycks ju trots allt existera trots vad som står i pressmaterialet. Var det inte en känsla av déjà vu just när det hände? Kanske inte, men det låter riktigt bra, riktigt spännande tycker jag och den som uppskattar goth metal kommer att vara imponerad av detta album både i denna parallella värld och den verkliga världen.

Det är kul när man får spåna i galenskaper utifrån album med fantasifulla idéer och dramatiska tankebanor, och att få resa till parallella verkligheter är onekligen skoj. Detta album bjuder på tankeväckande musik, på skönt mörker och är lite som att dansa en tryckare med döden vilket förstås är något som de flesta uppskattar. Kanske har den okända österrikiska youtubern rätt i sitt påstående att det är bandets bästa, åtminstone är det deras bästa sedan de dog i den där busskraschen.

Label:  Black Cult Records
Tre liknande band: HIM/Daedalean Complex/Icon & the Black Roses
Betyg: HHHHH