Fail You Again (2017)
This too Won't Pass (2018)

Released 2019-09-13
Reviewed 2019-12-14

cantswimmusic.com
pure noise

Främmande språk är det nyaste alstret från Can’t Swim, ett band med två album i bagaget. Det är två album som fått väldigt positiva omdömen av oss här på Hallowed. Det är en EP med sex spår och som tar slut väldigt fort då spåren är korta och går rakt på sak, det är en EP som inte kräver mycket tid för att spela sig genom, eller bilda sig en uppfattning om.

Mer aggressivt än tidigare album från Can’t Swim, det är mer åt hardcore-hållet än post-punk eller EMO som man kanske mer kunde beskriva deras tidigare material. Det är ordentligt aggressivt och energiskt, högt tempo och så vidare. Kanske inte så mycket variation men å andra sidan tar det inte många minuter innan allt tar slut så det spelar nog mindre roll gällande variationen men EP-formatet kan kanske ifrågasättas något med tanke på att det tar slut så snabbt.

Det är en schysst EP, låtarna har bra driv, bra energi, vrålandet är passionerat och rått – det är bra skit helt enkelt. Samtidigt lämnar det en liten besk eftersmak, varför göra en EP? Är det ett kort stilistiskt mellansteg och nästa album kommer att vara mer enligt det format de tidigare satt upp? Som kuriositet kan man väl acceptera det, men kommer ett album med de flesta av dessa låtar och ett gäng till blir den där beska smaken än värre. Då är denna EP helt onödig och förtjänar verkligen att sågas utmed fotknölarna, jag orkar inte läsa vad de skriver om den saken så jag bedömer det som jag ser det nu och känslan är positiv, det är en fin EP.

Can’t Swim fortsätter att leverera fin musik, det är också kul att höra att de utvecklas och väljer att inte bara promenera i samma fotspår utan faktiskt bryta lite annorlunda mark också. Nu är det väl så att jag föredrar de två albumen framför denna EP men som en stunds förströelse fungerar den mycket bra – kan vara värd att kika närmare på även om jag skulle förorda en digital utgåva framför en fysisk.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Boston Manor/Safe To Say/Better Off