Cover photo by Bjørn Riis and Anne-Marie Forker
Design by Asle Tostrup

Released 2019-05-03
Reviewed 2019-08-26

bjornriis.com

karisma records

En storm kommer när Bjørn Riis bjuder på nytt album, ett album med sex spår där vi bland annat får höra om när regn faller och detta hus. Omslaget är inte speciellt snyggt, men enligt pressmaterialet är det Riis bästa album hittills. Jag har inte hört Riis och hans grejer tidigare så det låter jag vara osagt, Riis själv är kanske mest känd som medgrundare av bandet Airbag där han stått för gitarrspelande och låtskrivande. Detta är Riis fjärde album, han är en flitig person tycks det med tre album de tre senaste åren – men vad ska vi då säga om detta album?

Progressiv rockmusik av det atmosfäriska slaget, med inslag av artrock, progrock och lite poppigare grejer – åtminstone påstår pressmaterialet det. Lite sömnig progressiv rockmusik av ganska standardiserat slag är min känsla när jag spelat igenom detta album ett antal gånger. Det känns ganska statiskt och saknar lite dynamik och känslan blir ganska snabbt att det är ett långt album, lite av den här funderingen om när det tar slut – tar det aldrig slut? Så har jag tänkt flertalet gånger när jag lyssnat på detta album, och det är en känsla som inte avtar när jag spelar albumet flera gånger.

Knappast fantastiskt, så kanske man kan beskriva detta album – ganska tråkigt faktiskt och inte alltför spännande eller intressant. Man kan väl inte klaga på atmosfären som jag tycker är helt okej men albumet känns som att den är mest yta och inte speciellt mycket substans. Ett ganska sömnigt album som aldrig riktigt får liv utan mest passerar förbi någonstans i det perifera medvetandet. Det är helt enkelt en snygg ljudbild utan något större innehåll, sex spår där inget sticker ut eller fängslar mig som lyssnare.

Kanske kan det tänkas att du gillar detta album om du är en progrockfanatiker, dock är jag inte så säker på den saken och det lär ha svårt att gå hem i någon större krets. Det känns lite som ett album man kan både ha och mista, på mig gör det inget större intryck, det är väl inte dåligt men inte heller fantastiskt och jag skulle vilja påstå att det finns betydligt mer intressanta album att välja på.

Label: Karisma Records
Tre liknande band: Airbag/White Willow/The Opium Cartel