Luke Gilmore - Lead Guitars
Sam Brain – Drums

Bad Habit (2017)

Released 2019-01-25
Reviewed 2019-04-11

bethbladeandthebeautifuldisasters.com

Visa mig dina tänder är ju inte direkt den mest intressanta titel jag någonsin sett, Beth Blade och hennes band tyckte dock det och det får man väl respektera. Likaväl som omslaget som jag inte tycker känns speciellt tilltalande, det är vitt och sådant är förstås alltid lite sköj då det inte tillhör det vanligaste i rockvärlden. Det är Walesiskt hårt rockande band med kvinnlig sångare och detta är deras andra album, det första verkar ha fått många positiva omdömen och jag såg samma när jag sökte lite på nätet om detta. Men när jag läser lite mer vad de skriver så ser jag att de liksom många andra band hyllas, inte för att de går mot normer eller vågar vara annorlunda utan för att de gör musik enligt en mall som använts och återanvänts så många gånger att det inte längre ens är möjligt att komma ihåg alla även om man har det bästa minnet.

Visst kan det vara bra om man gör musik enligt ett format, men det kan aldrig vara riktigt bra – för att vara riktigt speciell behöver man erbjuda något speciellt. Det är inte vad detta band gör, musiken är ganska stereotyp och om du ska räkna på fingrarna hur många band de låter som och kopierar så behöver du betydligt fler fingrar än det bor invånare i min hemort. Det handlar om hårdrock med kvinnlig sångare, hårdrock enligt det klassiska formatet och på rak arm kommer band som Amorettes, Kiss, Dirty Denims, Heart, The Donnas, Pat Benatar, Halestorm, Thin Lizzy, Dan Reed och en hel massa ytterligare artister men jag orkar inte skriva fler.

Det är ett album med typiska rockers, en del hitpotential, skulle gå bra på radio och så vidare. Det är inte speciellt varierat och inte speciellt fantasifullt eller nyskapande, känslan är att man hört det förr. Produktionen är väl också den ganska typisk för ett album i denna genre, sångerskan Beth duger bra till vad de gör och albumet ger ett solitt intryck överlag. Det är dock inte speciellt spännande och man tröttnar ganska snabbt, det hade behövt vara lite mer nyskapande och kreativt för att göra avtryck – det känns mest som ett album som inte kommer att göra något större avtryck i musikhistorien.

Show Me Your Teeth är ett kul album och kan vara värt att lyssna lite på, det kommer knappast att göra något avtryck i musikhistorien men ingen som införskaffar det kommer att bli särskilt besviken. Ett solitt album som fungerar men som inte direkt imponerar, det är nog min uppfattning om detta album. Det finns bättre band och album bland de kvinnofrontade hårdrockarna.

Label: Off Yer Rocka Recordings
Tre liknande band: Halestorm/The Amorettes/Kiss