Land Animal (2017)

Released 2019-10-11
Reviewed 2019-11-25

bentkneemusic.com
soundcloud

insideout

Böjt knä återvänder och kommer tillbaka från lite svårigheter som exempelvis att deras turnébuss välte vid isigt väglag i USA och så vidare. Ingen i bandet blev skadad men kanske hittade de viss inspiration till sitt nyaste alster där. Deras senaste album Land Animal skrev jag om här på Hallowed och tyckte det var intressant men det borde ha varit bättre med tanke på bandets gränslösa musikaliska idévärld och att de faktiskt vågar tänka utanför den så kallade boxen. Nu är de således tillbaka med femte albumet You Know What They Mean, men frågan är ju om ni verkligen vet vad de menar.

Musikaliskt är det svårt att beskriva Bent Knee, vid första anblick verkar det bara vara en kakfoni av musikaliska influenser som sammanfogats till ett album på något outgrundligt sätt. Det krävs några genomspelningar för att hitta in i ett album som nästan kan beskrivas med alla genrebeteckningar men samtidigt med ingen genrebeteckning då de rör sig fritt mellan allt hela tiden. Sångerska Swain har bra energi och driv i rösten och bandet vågar onekligen ta ut svängarna ordentligt. Produktionen är bra och ljudbilden fungerar för det mest trots det upplevda kaoset, vissa partier låter dock inte helt bra. Variationen är väldigt stor och vi vandrar från ballader till noise, eller musikaliskt kaos. Det kan kännas lite jobbigt att spela sig genom albumet om man inte hittar in i det, första genomspelningen tyckte jag att det var dunderskrot och var redo att slänga dem i soptunnan men det är ett album som växer.

Det kräver sin tid men jag skulle säga att det är värt tiden, då det är ett underhållande album med bra låtar och god energi. Bra driv från start till mål och det känns som att bandet hela tiden är på väg någonstans, de står inte bara still och stampar någonstans. Dock är det ett album som kräver en del av sin publik, det är inte det där albumet du lyssnar på när du målar en vägg eller susar fram på en isig vinterväg i din bil. Men när man bara lyssnar växer det ut till ett riktigt spännande album där nya dimensioner uppenbarar sig för varje gång man hör en låt.

Ett tag var jag redo med sågen men efter några genomspelningar växer Bent Knees senaste album ut till ett väldigt spännande sådant och man kan definitivt ge det både en och två timmar av sin tid. Och det är helheten snarare än de enskilda låtarna som fångar en, så den här gången kan jag utan omsvep rekommendera att ni kikar närmare på detta album men räkna med att det kanske kräver att ni lyssnar ett par gånger. Jag vet nog inte vad de menar men jag vet att de gjort ett vasst album.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Björk/Jefferson Airplane/King Crimson