Mixed by Francis C. Beaulieu
Mastered by Yannick St-Amand
Cover Art by Marie-Jeanne Lemieux
Pictures by Jean-Francois Girard

Released 2019-02-15
Reviewed 2019-03-03

Rygghuggande konspirationsteorister från Kanade, från Quebec, släpper sitt första album. Det är ett album med en utomjording på framsidan och tio konspiratoriska låtar. Man får väl ändå påstå att omslaget är ganska spännande men spännande omslag pryder ju inte alltid spännande album, men vad ska vi då säga om detta debutalbum? Att omslaget kanske är roligare än det musikaliska.

Det handlar om lite dödsmetalliskt, lite melodöds kanske. Bara vrålig sång och konspiratorisk lyrik, en del samhällskritisk sådan dessutom. Det är dock inget man lyssnar alltför mycket på egentligen, hyfsat varierat och sansad speltid. Dock knappast något nytänkande, musikaliskt kan man väl inte påstå att de överraskar. Sången är dessutom ganska ointressant och mycket dödsmetall jag hört är bättre producerad än den vi får höra på detta album. Överlag är det helt enkelt ett album som inte direkt erbjuder någonting vi inte hört förr. Det är väl kul med konspirationerna men samtidigt så känns det inte som att de kommer riktigt fram och det känns lite händelsefattigt och inte som ett album man gärna vill lyssna på.

Ingen av låtarna sticker ut, albumet blir ganska segt som helhet också. Jag tycker inte att Backstabber riktigt hittar rätt, det konspiratoriska kunde ha fått lite snyggare ackompanjemang. En bättre sångare hade inte skadat, inte heller snyggare produktion. Jag tycker inte att detta album imponerar, det är väl helt okej med okej låtar men det fångar aldrig mig som lyssnare och i slutändan kan jag inte se att det är ett album som jag vill lyssna på.

Kanske att Backstabber tilltalar den som gillar de tre liknande banden. Vi kan väl inte beskriva dem som oävna heller då de är helt okej, kanske kan vi påstå att debuten inte förskräcker men inte heller imponerar den. Man skulle väl kunna säga att det finns både bättre och sämre sätt att inleda sin musikaliska bana på, men frågan är hur man går vidare från intetsägande.

Tre liknande band: Kataklysm/Hypocrisy/Decapitated