Mastered by Maor Appelbaum at Maor Appelbaum Mastering
Photo Credit: Sandi Ryan Golightly Photos

Released 2019-01-18
Reviewed 2019-03-27

apalehorsenameddeath.com

spv

Från stumma gudar till bleka hästar med konstiga namn, det finns en hel del att skriva om i den metalliska genren och idag skriver jag några ord om en blek häst som heter död som för inte så länge sedan släppte sitt tredje album. Långt bandnamn och lång titel är vad vi får, hyfsat skivomslag men inte så värst bra skiva – ganska tråkig ska jag nog vilja påstå att det är.

Atmosfäriskt, kanske lite gotiskt, kanske lite Type O Negative – kanske lite sådär allmänt. Tempot är ganska lågt och albumet ger lite ett intryck av att släpa sig fram, långsamt, långsamt, långsamt – sa jag att det var lite segt. Ganska snygg produktion är det annars, så det känns ganska kompetent utfört men lite fantasifattigt skrivet. Sånginsatsen är lite blek och albumet känns väldigt statiskt, inte speciellt mycket variation och därför får jag känslan av att det handlar om ett väldigt långt album – vilket också kan bero på att speltiden är över en timme, alldeles för långt på de allra flesta album och det gäller även detta.

Det är väl ett helt okej album på de flesta plan, man kan lyssna på låtarna utan att kräkas, det låter rätt okej med lite industriell rockkänsla men inget som sticker ut i jämförelse med bättre grejer i genren. Det blir ett segt album att ta sig igenom när inget riktigt fångar ens intresse och det känns ganska svårt att ens beskriva det då det går in genom ett öra och ut genom det andra och glöms omedelbart efter att det hörts. Det är ett riktigt segt och tråkigt album helt enkelt, det är visserligen inte dåligt men det kan ju sägas om väldigt mycket och det behöver ju inte vara speciellt positivt.

Jag tycker nog att den bleka hästen likaväl kunde dö också inte bara heta död, då hade vi kanske kunnat lägga tid och resurser på någonting roligare. Visst kommer de säkert ha ett och annat fan men jag tror inte att det är ett album som kommer att få något superstort genomslag. Och med det så frisbee-kastar jag iväg When the World Becomes Undone någonstans där jag aldrig hittar det igen.

Label: Long Branch Records/SPV
Tre liknande band: Type O Negative/Alice In Chains/Marilyn Manson
Betyg: HH