Produced and mixed by Ken Ingwersen
Mastered by Björn Engelmann at Cutting Room, Stockholm

Released 2018-06-19
Reviewed 2018-10-13

wonderworld.no

sliptrick records

Album tre för Undervärld som bandet kallas om man översätter namnet till svenska. Bandet har medlemmar från Norge och Italien, sångaren är italienare vilket man till och från kan höra när man lyssnar på albumet. Det är också ett finurligt namngivet album som kallas III och följer efter 2016-års II, kan man gissa på 2020 och IV för nästa album? Snyggt skivomslag, ganska finurligt dessutom – även ganska talande med en trattgrammofon med tanke på att det är ungefär lika nyskapande som en sådan.

Melodirock, klassisk hårdrock, AOR, sådana termer beskriver tydligt hur ett album som detta låter. Det är ganska klämkäckt, inte speciellt varierat och ljudbilden är hyfsat modern – okej produktion kan man nog påstå även om jag hört bättre. Hyfsad sångare, det mesta de gör känns bra men också ganska typiskt för genren – man kan nog inte beskylla dem för att ha fantasi eller speciellt mycket kreativt tänkande. Det är också ett lite väl långt album med en speltid som kräver femtio minuter av din tid, det känns mycket för ett album som egentligen inte kommer med något nytt.

Det börjar bra med lite bakgrundsljud, ungefär ett spår som talar till genren i allmänhet. Background Noises är ett bra spår, en bra inledning men efter den kommer egentligen inte speciellt mycket fantastisk musik. Det är trevliga låtar som fungerar men som också kan beskrivas som lite fega och kanske även lite fantasilösa. Det spelar på säkra kort och vinner väl egentligen aldrig, samtidigt som de inte heller förlorar. Det är nog ett album som kommer att gå hem bland alla dem som gillar rockmusik som bakgrundsljud, eller som gillar det gamla stora namn och avskyr nya idéer.

Därav slutsatsen att den som gillar klassisk hårdrock och/eller melodirock kommer säkert att finna detta album underhållande. Den som däremot letar efter något fräschare, något som bryter lite ny mark eller som känns nytt och spännande lär knappast vara lika imponerad. Wonderworld nummer tre känns som ett album för mitten av betygsskalan, det är väl egentligen varken ett dåligt eller ett fantastiskt album. Vi får ingen värld av musikaliska under från Wonderworld – så kanske man kan avsluta.

Label: Sliptrick records
Tre liknande band: Led Zeppelin/Deep Purple/Rush