Produced by Alessandro Sicur
Artwork and photo by Alessandro Sicur Visionary
Mastered by Massimo Passon at Master Studio
Printed by Aua Records

Released 2018-01-18
Reviewed 2018-03-18

Fyra poeters röster kan höras i fyra av spåren på detta album som är debutalbumet för Visionoir, ett enmansband där huvudkaraktären är självlärde italienaren Alessandro Sicur. The Waving Flame of Oblivion kallar han debutalbumet som kanske inte kan påstås ha det snyggaste skivomslag jag sett. Idén och fröet för Visionoir såddes redan i slutet av nittiotalet då hans också släppte en demo som togs emot väl, han var dock med och skapade bandet Blind Mirror som gjorde att han inte hade så mycket tid för Visionoir just då även om han fortsatt skriva material hela tiden. Och till sist har allt alltså lett till detta album där man kan höra inspelningar från poeter ackompanjerade av avantgardistisk progressiv rockmusik.

Yrt blir det när man försöker sätta ord på Visionoirs musik, men mitt försök blir att det handlar om kosmisk progressiv rock. Det är mestadels instrumentalt med lite talade röster i bakgrunden på några av spåren och allt bjuder på en lite futuristisk, nästan kosmisk känsla. Hyfsat djup i det musikaliska och med god känsla för detaljerna tycker jag nog att man beskriva det som, och även som tillräckligt varierat för att hålla lyssnaren uppmärksam under hela den 51 minuter långa speltiden. Det är definitivt en kompetent producerad produkt, det låter hyggligt fräscht och intressant och har nog stora möjligheter att tilltala den som gillar denna typ av avantgardistiska progressiva rock.

Rätt så fräscht och rätt så spännande även om det kanske inte direkt känns som ett radikalt album på något sätt. Det bygger ändå på ganska beprövade koncept och trots en god atmosfär tycker jag att det saknar den där sista pricken över i som gör ett bra album grymt. Men visst gillar jag att lyssna på albumet, det har definitivt trevliga förtjänster och framförallt hur Sicur snyggt mixat in arkivinspelningar av poeter som läser upp dikter i några av låtarna, det känns riktigt effektfullt tycker jag. Och därför får det ändå beskrivas som ett intressant album som jag tycker att du som beskriver dig som fan av den här typen av musik bör kika lite närmare på.

Absolut en trevlig debut och ett intressant album, Sicur har definitivt mer kreativ kompetens än många andra musiker. Och hans debutalbum kan vara väl värt att kika på då det har en hel del intressanta och spännande inslag. Jag tycker dock ändå att det inte riktigt når hela vägen fram. Det finns mycket potential och definitivt många trevliga inslag på albumet, något som lovar gott för en eventuell fortsättning, men det är trots det inte ett album som gör något större avtryck.

Goblin/Black Sabbath/Ulver