Produced and mixed by Lars Rettkowitz at KR Music Studio
Mastered by Ronny Milianowicz at StudioSeven
Cover artwork by Stan-W Decker

Released 2018-01-26
Reviewed 2018-01-10

victoriusmetal.net

Dinosauriekrigföring är vad vi stöter på när vi kikar på tyska Victorius nya alster. Det är en tjugoen minuter lång EP som bjuder på sex spår och ett riktigt flott skivomslag. Med tanke på deras album från förra året så känns det som en EP som mer slå an en image som känns passande för Victorius, med lite mindre allvar och kanske lite mer humor kan de ha hittat en lite mindre exploaterad nisch inom kraftmetallen. Kanske har de förstått att man inte behöver ta sig själv på så stort allvar, metal är inte riktigt en genre som alltid lämpar sig för den superseriöse.

Det handlar om power metal med stort fokus på melodier och klämkäcka refränger. De bjuder på bra driv och bra energi med hygglig variation över de sex spåren. 21 minuter känns som en ganska lagom speltid för denna produktion, kanske inte så mycket djup men å andra sidan vem blir inte åtminstone lite hänförd av dinosauriemetal? Det bästa med en EP som denna är att den inte går att ta på alltför stort allvar och däri ligger styrkan, för ärligt talat, är det inte alldeles för många metalband som tar sig själva på för stort allvar? Och är inte det väldigt tråkigt?

Man kan inte säga annat än att det är skoj med dinosaurier och att detta är en riktigt trevlig EP som träffar helt rätt. Det är vasst som en rakbladsraptor med sex underhållande och medryckande låtar, en riktigt schysst EP helt enkelt. På många sätt är det precis så här man vill att power metal ska låta, vassa låtar, lite skämtsamt och därför riktigt underhållande.

Det blir tummen upp för Victorius denna gång, det är så här power metal ska låta och det måste ju betecknas som närmast genialiskt att bjuda på ett album med dinosaurie-sci-fi. Riktigt kul, snyggt omslag och förstås varmt rekommenderat. Så om du gillar underhållande power metal tycker jag definitivt att du ska ta dig en närmare titt på detta album – det har allt en power metal-fan kan önska.

Helloween/Mystic Prophecy/Wizard