Drums recorded in Standstraight Studio One Scandinavia
Artwork by Sylvain Lucchina at Razor Images

Released 2018-04-13
Reviewed 2018-05-15

universeinfinity.se

pride& joy

Rocken lever påstår bandet som en gång kallade sig Universe och som numer går under namnet Universe Infinity. Jag skrev om Universe för ett par dagar sedan så varför inte skriva om nya alstret som såg dagens ljus samma dag? ”Stating the obvious” verkar ju vara en grej för det svenska bandet oändligt universum och rocken lever – ingen fantasivarning där om man säger så. Men det var det ju inte heller senast det begav sig, 1985 då debuten som återsläpptes i år släpptes för första gången. Bandet från Upplands Väsby tycks inte helt sålda på idén att skapa nydanande musik.

Debuten var typisk hårdrock för sin era och man skulle nog kunna beskriva detta som typiskt för denna era. Hårdrock eller melodiös hårdrock med klämmiga och tydliga refränger och hyfsat snygg modern produktion. Inga överraskningar egentligen och med sansad speltid och hygglig variation håller det nog lyssnaren intresserad hela vägen igenom. Lätt musik att ta till sig och kanske ett tydligt bevis på att den klassiska rocken/hårdrocken fortfarande lever i alla dess former.

Sedan blir ju förstås alltid funderingen för mig som kritiker om det känns speciellt relevant och ska jag vara ärlig så är det väl inte överdrivet så. Precis som återsläppet så bör detta gå hem mest hos de, som är lite nostalgiskt lagda och dem som inte gillar när det ändras i koncept de känner till. Men det är ett schysst låtmaterial, det är lätt att tycka om och det enda som kan ses som en svaghet är väl just att det saknas en del fantasi och att överraskningarna lyser med sin frånvaro.

Kanske också att jag saknar en distinkt hitlåt som drar en till albumet och gör att man vill spela det igen och igen. Det finns dock bara schysst låtar och inget av spåren kan ses som svagare vilket alltid är positivt. Så på det hela taget tycker jag att Universe Infinity visar att deras rock i högsta grad är levande och underhållande, för den som uppskattar klassisk hårdrock/AOR är det definitivt ett album värt att kika lite närmare på.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Rainbow/Europe/Deep Purple