Recorded & mixed at Monolith Studios by Chris Themelco
Mastered at Panic Room Studios by Thomas Plec Johansson
Art by Janan Isk

Released 2018-01-05
Reviewed 2018-02-17

hellfire records

Sci-Fi melodöds, det borde ju vara något av värde kan man tänka sig då undertecknad uppskattar båda dessa uttrycksformer. Trigger är ett australiensiskt band med ett namn som för tankarna till en låt av In Flames och kanske än mer så när man lyssnar på bandet. Det är bandets debutalbum och det ser väl ganska spännande ut får man tillstå, det är ett album som följer deras EP Machina som de släppte 2014. Det är ett album som berättar en science fiction-historia som handlar om striden mellan människor och gudar – denna urgamla tematik som hela tiden återkommer i en massa olika format.

Cryogenesis är alltså inte bara ett science fiction-inspirerat konceptalbum, det är ett melodiöst dödsmetallalbum med sådan tematik. De berättar sin historia med stort fokus på melodier men också ganska mycket energi, ganska svängigt kan det också beskrivas som. Hyfsat med variation genom albumets speltid som är en bit över femtio minuter vilket kanske ändå är lite långt för att vara riktigt optimalt. Men det är melodiöst och det är klämkäckt så det kan nog vara ett album som tilltalar många som gillar liknande musik och det är ett album som känns ganska lätt att ta till sig så det borde kunna tilltala en ganska bred publik.

Imponerande klämkäckt i sina bästa stunder, lika lite imponerande segdraget i andra stunder – långa stunder faktiskt. Det är bra som helhet, det är ett välgjort och välproducerat album. Det är också hyfsat dramatiskt och även om tematiken i sig är lite tramsig så berättar de sina sagor på ett ganska bra sätt, det är riktigt vasst i sina bästa stunder, som exempelvis det avslutande spåret Veins of Ambrosia som avslutar detta album på kanske bästa tänkbara sätt.

Finfin avslutning på ett i övrigt schysst album som dock kanske inte sticker ut sådär överdrivet mycket om man ser på det i det större perspektivet. För bortsett från en del fantastiskt klämkäck melodiös dödsmetall är det ändå ett för genren ganska typiskt album, som säkert kommer att tyckas om av mången genrefanatiker och säkert också gå hem bland ganska mycket metal-fans i allmänhet.

Ifall du gillar melodöds så ska du definitivt ta en närmare titt på detta album, det har några riktigt vassa höjdpunkter där speciellt avslutningen imponerar. Och med det kan vi väl avsluta med konklusionen att Triggers debutalbum Cryogenesis är ett schysst album som kan tänkas vara en startpunkt på ett spännande musikäventyr.

Label: Hellfire Records
Tre liknande band: In Flames/Trivium/Iron Maiden