Produced, engineered, mixed, mastered & written by Thobbe Englund
Artwork by Chris Rörland
Text & layour by Chris Rörland

Released 2018-02-16
Reviewed 2018-02-14

metalville

Gamle Englund är tillbaka med ett nytt album, det andra vi här på Hallowed skriver om. Det har fått namnet The Draining of Vergelmer och enligt Englund är det album där allt går i full kraft, snabbare, mer högljutt och mer av allt står det i pressmaterialet. Det är ett album med flera låtar om vikingar och med en liten fornnordisk stil på omslaget, något som för min del känns oroväckande för trams om vikingar och fornnordisk mytologi känns ungefär lite kul som halsfluss som jag för övrigt tror att den som sjunger i spåret Viking lider av.

Är det snabbare, tyngre, mer högljutt och mer av allt? Kanske men jag tycker att det är en lite rörig ljudbild, det blir kanske för mycket av allt och det saknar dynamik – produktionen hade definitivt kunnat vara bättre. Känns inte som ett speciellt varierat album och kanske är det den saknade fingertoppskänslan som gör att det är mer gäspvarning än något annat. För långt är det också medan jag ändå knappar in sådant som inte riktigt faller mig i smaken och sånginsatsen är bedrövlig.

Senast det begav sig med Sold My Soul var det ganska bra men saknade det lilla extra, det här känns som ett massivt steg bakåt. Det är en ganska massiv ljudkuliss men ett album som saknar lite dynamik, som jag också tycker saknar djup och känsla – ingen vidare sånginsats kan jag höra, något som förstås också försvagar detta album. Och två spår med viking i titeln, varför? Vikingar måste ju vara bland det mest ointressanta den mänskliga historien har att erbjuda. Kanske ett album för dig som gillar vikingatrams och kanske att Yngwie-covern I am a Viking faktiskt är albumets vassaste och det säger ganska mycket.

Pappers- och plaståtervinningen nästa kanske för det är inget som passar in i min skivsamling och frågan är om det egentligen kommer att tilltala speciellt många alls. Det känns faktiskt som ett album vi klarat oss alldeles utmärkt utan, en gäspvarning kanske man kan påstå.

Label: Metalville
Tre liknande band: Winterlong/Raubtier/Judas Priest