Cover Picture by Michael Becker
Cover Design by Holger Seeling

Released 2018-10-26
Reviewed 2018-11-12

florian-grey.com
echozone

Wide, det var ju också något att kalla sitt band. Deras debutalbum kallas Paramount men det är inga debutanter inom musikbranschen, snarare motsatsen. Det är gamla rävar inom sitt område och de har god erfarenhet från projekt som Dead Guitars eller 12 Drummer Drumming och så vidare. Nu har de skapat sitt projekt The Wide som bjuder på vidsträckta musikaliska landskap och så vidare, kanske. Autentisk meningsfull, energisk indie rock påstås det. Jag gillar skivomslaget, på vinyl skulle det nog utan tvekan se bra ut i skivsamlingen men jag kommer inte att köpa den oavsett om den kommer på vinyl eller ej.

I musikaliskt hänseende kallas det pop, indie, wave-rock, det är väl hyfsade beskrivningar av vad bandet har att erbjuda. Kanske är det melodiös mjukrock man ska kalla det, poprockiga och mestadels lugna låtar där energi kanske inte är den första tanke som slår mig. Snarare kanske en avslappnad atmosfär eller något sådant – lite som att komma till något bekant, höra något man inte hört på ett tag, mer så än något annat. Inte direkt nyskapande. Inte heller speciellt varierat, ganska långt är albumet dessutom då albumets tio spår kräver ungefär en timme av din tid – det är ganska mycket att ta i anspråk kan jag tycka.

Det känns ganska vasst i sina bästa stunder, inledande Walking Away gillar jag även om det är ett lite väl långt spår. So In Love är ett ganska flott spår med skönt klassisk stil. Men spår som Girl är extremt tjatiga och avslutande Paramount är ett under av seghet, så det är ett album som går lite upp och ner kanske man kan säga. Och många spår är dessutom för långa och albumet tenderar till att bli lite tråkigt ibland. De hade definitivt kunnat göra det kortare och mer intensivt, lite mer direkt, lite mer dynamiskt – albumet blir lite helt enkelt lite segt.

Ett lite för långt och kanske aningen tråkigt men ändå bra album, så kanske man skulle kunna beskriva Paramount, det är inte ett högst intressant album om jag säger så. Det är helt enkelt ett album med snyggt omslag, ganska snyggt producerat musik som kanske inte riktigt lyckas fängsla den mest kräsne lyssnaren – bra men kanske inte alltför spännande.

Label: Echozone
Tre liknande band: Dead Guitars/12 Drummers Drumming/David Bowie