Recorded and mixed at Top Floor Studios, Gothenburg, by Christoffer Borg
Mastered by Jacob Hansen

Released 2018-08-31
Reviewed 2018-08-29

soundcloud
aor heaven

Taste är tillbaka och denna gång handlar det om Moraliskt förfall. Det är bandets andra album som följer den självbetitlade debuten som släpptes i början av 2013. Då skrev vi att man nog ska lägga namnet på minnet men sedan hände inte så mycket och nu över fem år senare kan man ju fundera på hur många som faktiskt lagt namnet på minnet. Loggan är ju dock hyfsat flott och brödernas första album var bra så det finns väl chansen för att man minns dem, frågan är bara om deras nya album är mer minnesvärt än det första.

Musikaliskt handlar det återigen om keyboarddriven AOR, mycket melodier och mycket klämkäcka refränger – inget nyskapande direkt. Snygg produktion och jag skulle nog påstå att det är ett steg framåt jämför med debutalbumet. Också sången är bra men det hade väl kanske kunnat vara lite mer varierat över de tretton spåren men å andra sidan är det väl knappast mindre varierat än det brukar vara när det handlar om musik i denna genre. Det känns som att det finns en del att jobba på när det gäller det gäller det originella i vad de gör men de kan definitivt skriva klämkäck musik som borde gå väl hem hos dem som uppskattar melodirock och AOR.

Bra album, klämkäckt och underhållande, kul musik helt enkelt. Knappast fantastiskt bra men definitivt en stunds musikalisk underhållning och jag tror att för dem som gillar band som FM och starkt keyboardorienterad AOR så är nog detta ett album väl värt att kika närmare på. Jag gillar Taste men jag tycker fortfarande att de saknar det där lilla extra men det är inget snack om att de satt ihop ett trevligt album som man definitivt kan låna några minuter av sin tid.

Moral Decay är ett album som kanske är ett litet steg framåt jämfört med debuten men det känns fortfarande lite för bekant och lite fantasilöst. Men den som gillar AOR ska ta sig en närmare titt på Taste för även om de är kreativt tråkiga så kan de fortfarande göra musik som är trevlig att lyssna på. Moral Decay är ett klämkäckt och ganska underhållande album, den stora svagheten är att det inte är speciellt minnesvärt.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: FM/Giant/White Lion