Midnight Sacrifice (2015)

Recirded mixed and mastered by Jonas in Studio 7.2
Cover art and layout by Johan

Released 2018-01-06
Reviewed 2018-01-14

sufferthepain.blogspot.com

Idag tar jag mig an en CD från ett band som kallar sig Suffer the Pain, den kom med en kort handskriven lapp och den kallas Hellbound. Efter lite efterforskningar har jag kunnat konstatera att Suffer the Pain är ett band Västerås och de har släppt ett par skivor innan denna som bör vara den femte om man räknar bort ett par splittar de också förekommit på.

Musikaliskt blandar de lika delar extremmetall och lika delar punk – jag tyckte att de påminde om bandet Scarecrow grafiskt och det gör de även musikaliskt. Ganska rå musik på många sätt, lite oputsat och enkelt. De går rakt på sak och gör det med driv och med energi, kort och koncist dessutom då skivan pågår under en väldigt kort tid. Det känns lite lågbudget sett till produktionen och jag tror att det eventuellt kan skrämma bort vissa då jag tycker att exempelvis sången drunknar en aning i resten av ljudbilden, men samtidigt tror jag att det är precis det som tilltalar fans av den här typen av musik.

Jag gillar energin och drivet som de bjuder på, det är bra ös och jag tycker nog att det låter. Det låter rätt schysst, kanske inte fantastiskt och för mig hade det inte skadat med lite vassare produktion. Kanske skulle det även har varit bra med något lite mer hitbetonat spår och kanske lite mer djup men eftersom det är en så pass kort skiva har det mindre betydelse.

Kort recension av en kort CD, en recension som beskriver en schysst punkrockig extremmetallskiva som är värd att titta närmare på om man gillar den typen av musik. Det kanske inte tilltalar den breda publiken men den som gillar det enklare och mer energiska kommer att uppskatta denna korta skiva.

Label: independent
Tre liknande band: Darkthrone/Scarecrow/Deadweight