Mastered by Mika Jussila
Artwork by Thomas Ewerhard

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-02-16

squealer.de

pride& joy

Tyska thrash metal-bandet Squealer har inte gjort mycket väsen av sig på senare år, The Circle Shuts från 2008 var faktiskt senast de släppte något. Nu är de alltså dags igen, de bjuder oss på ett album som kallas Behind Closed Doors som släpps på nya skivbolaget Pride & Joy. Lite ändringar har skett i personalen och så vidare men nu är alltså Squealer tillbaka med ett nytt album, ett album som är värt att titta närmare på för den som gillat Squealers tidigare alster.

Yrsnön yr utanför fönstren och den ackompanjeras snyggt av Squealers tunga thrashmetall, ett snyggt vintersoundtrack kanske det kan kallas. Men allt är förstås inte fantastiskt med vintern och snön, det är kallt och snö i skorna och sådant är ju inget vidare, Squealer tenderar till att bli en aning långdragna. Det hade inte skadat om de kapat bort något av spåren men det är väl ingen större sak, produktionen är snygg och de bjuder på en rejäl ljudbild – tungt och välgjort tycker jag att det är, ett schysst album att lyssna på när man åker bil genom den yrande snön.

Snötungt och bra, hyfsad sångare gör att låtmaterialet generellt håller god kvalité, värt att lyssna på för den som uppskattar thrash – skulle kunna tänka mig att det är väldigt bra musik för den som skottar snö. Dock kanske inte det mest unika i thrashmetal-väg inte heller det mest imponerande jag hört. Det låter bra, den inledande låten håller toppklass tycker jag så snöskottningen blir väldigt lätt att genomföra när man lyssnar på albumets bästa delar. Det är dock lite för långt för att verkligen sticka ut, ett kortare album hade givit albumet en mer dynamisk känsla.

Kanske lite mycket snö i texten och lite för mycket musik på skivan men Squealers första alster på ett decennium är ett ganska underhållande sådant och kan nog definitivt vara värt att titta närmare på. Inte ett album man behöver gömma bakom stängda dörrar, det har definitivt sina höjdpunkter.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Megadeth/Metallica/Perzonal War