8. Storm The Sky – Emotion Sickness
9. Tonight Alive – Without You
10. Columbus – Straight Lines

Released 2017-11-17
Reviewed 2018-02-28

unfd

Silverstol som de heter översatta till svenska är ett av Australiens mest framgångsrika band med miljontals sålda skivor, massor av listettor och så vidare. Sådär tjugo år efter deras hyllade album Freakshow släpps ett hyllningsalbum till detta band, ett album där nutida australiska rockers tolkar klassiska SIlverchair-låtar bland annat den jag minns bäst, Anthem for the Year 2000 som jag har på singel och på albumet Neon Ballroom som jag har liggande någonstans i gömmorna. Men givetvis har det plockats guldkorn från alla de fem album som Silverchair mäktat med.

Troget originallåtarna eller ganska annorlunda, det finns båda varianter. Det är dock trots att det är tio spår från tio olika band ett album som känns sammanhängande, antagligen för att låtmaterialet skrivits av samma personer. Kompetent utförda låtar som producerats väl utav kompetenta band. Och sedan är det ju dessutom kul och sansat att de håller ett hyllningsalbum som detta lika kort som ett vanligt album bör hållas med knappa 40 minuters speltid, kanske nästan kan kallas ett schysst alternativ till ett best of Silverchair-album.

Onekligen ett väldigt trevligt album, tilltalande på många sätt. Inte bara de spår som känns lite mer välbekanta för mig utan också de andra spåren som man inte hört så ofta. Northlanes Anthem for the Year 2000 är nog ändå favoriten för mig, kanske är det för att jag känner den bäst eller för att jag tycker bäst om Northlane bland de band som representeras på albumet. Det är i alla fall det mest minnesvärda spåret på albumet, inget spår sticker väl direkt ut i den andra riktningen så det är ett album jag tycker att man kan kika på.

Lätt värt att införskaffa för den som uppskattar Silverchairs musik, för er rekommenderar jag detta album. Men jag skulle nog vilja påstå att det är ett generellt rekommenderat album, kanske inte helt fantastiskt men knappast något som kommer att göra någon besviken skriver jag som avslutning och låter Northlane tolka Anthem for the Year 2000 igen.

Label: UNFD
Tre liknande band: Silverchair/Northlane/Ocean Grove