Mixed by Andres Puche
Mastered by Matt Glover
Album Artwork by Casey Shea

Released 2018-05-18
Reviewed 2018-05-03

slyde.ca

Slyde från Kanada växer med ett The, nu kallar sig bandet tidigare kända som Slyde alltså The Slyde och det firar de med uppföljningen till förra årets EP Back Again. Med sex nya spår skapar de sitt första album, ett album de kallar Awakening, ett album som kanske väcker deras framgångssaga som band. Kvartetten vänder sig till oss för att vi ska skriva om dem på nytt då vi var väldigt positiva till deras Back Again som alltså såg dagens ljus förra året. Men vad adderar då detta The i bandnamnet och sex nya spår till sagan om The Slyde?

Lite mer variation är ju en tanke som ganska snabbt slår mig när jag spelar detta album, de sex nya spåren smälter sömlöst ihop med de fyra från förra året. Samtidigt adderar de dock variation och djup till bandets progressiva rock/metal. Ska man jämföra med något annat band är Rush en bra jämförelse, det låter kanske lite som progressiv rock av det kanadensiska slaget. Riktigt vass produktion, bra djup, bra sångare, bra variation, sansad speltid, det är en riktigt kompetent utförd produktion med bra känsla, driv och energi.

Ypperligt snyggt album, spännande och dramatiskt. Jag tycker att The Slyde visar upp ett riktigt trevligt album med högkvalitativa låtar, lysande produktion och framtoning – dessutom finns det en hel del hitpotential samtidigt som det är lite småprogressivt vilket gör att det blir både lätt att ta till sig och tål upprepat genomspelande. Jag skulle vilja påstå att det är ett album som inte har några direkta svagheter, ett album som definitivt borde gå hem hos en väldigt bred publik.

Definitivt kan man påstå att Awakening är ett riktigt vasst album med många vassa spår där det kanske inte är helt enkelt att plocka fram favoritspår, men visst finns det väl en och annan som sticker ut lite. Back Again som avslutar albumet är riktigt trevligt, andra spåret Walk With Me är också riktigt trevligt – favoriten är dock titelspåret Awakening som är har både en klämkäck refräng och en hel del intressant komplexitet.

Ett album jag rekommenderar till alla er som brukar klicka er fram till det vi skriver, det är ett av årets mer intressanta bekantskaper så här långt. Jag kan bara konstatera att bandet har gjort ett alldeles lysande jobb med att bygga ut Back Again EPn till ett album. Sex extra spår och ett The framför namnet har definitivt varit en positiv injektion till The Slyde och deras musik, Awakening är helt enkelt ett album ni inte bör missa.

Tre liknande band: Haken/Coheed and Cambria/Rush