Recorded by Petri Kallio, mixed and mastered by Andy Mons at Dark Chamber Sounds studios
Cover artwork by Hans Trasid and Dis-Art Design

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-02-07

sebastienofficial.com

pride& joy

Sebastien från Tjeckien är tillbaka med ett nytt album, deras tredje. Senast det begav sig handlade det om mörka déjà vu-kammare, nu är det skapelseakt som de ger sig in på. Vi gav positiva betyg till deras två tidigare album med fem poäng till debuten, nu bjuder de oss på fjorton spår och ett ganska långt album. Det är ett av få tjeckiska band jag känner till och Sebastien är dessutom ett väldigt spännande band med stor potential som de kanske inte riktigt fått fram ännu – och gör väl inte riktigt det nu heller.

Musikaliskt handlar det om melodiös hårdrock med tydlig fokus på just melodierna samtidigt som de har utrymme för bra energi och så vidare. Väldigt snygg modern produktion som gör det till ett lättillgängligt album som kan gå hem hos en väldigt bred publik. Sångaren är väl kanske inte lika fantastisk som ljudbilden, helt okej är han men sticker inte ut speciellt mycket och kan inte påstås lyfta musiken med sitt sätt att sjunga. Det är ett långt album, vilket jag nog ser som den allra största akilleshälen bandet har på detta album, de är inte tillräckligt varierade eller har tillräckligt mycket djup för att klara av att hålla mig som lyssnare intresserad så länge.

Alla de bra låtarna kommer på en rad efter att det inledande titelspåret tystnat. Amy kanske är allra bäst av dessa låtar men det finns fler som fungerar bra, bland annat det andra spåret No Destination. Andra halvan av albumet fångar inte alls lika bra och det är lätt att tröttna lite mot slutet, det blir nästan tråkigt en stund där. Framförallt tycker jag att det är lite synd att de håller det lite väl långt då de är riktigt grymma i sina bästa stunder, för mig känns det som ett album som borde ha varit lite bättre än det är.

Kort och gott tycker jag att Sebastien sätter samman ett trevligt album med några riktigt vassa låtar men som känns lite för lång och saknar kanske det där lilla extra som krävs för att skapa något riktigt vasst. De har definitivt ingredienserna men lyckas inte sätta samman dem till något mer än ett schysst album. De kanske helt enkelt borde fokusera lite mer på sin skapelseakt.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Nightwish/Sonata Arctica/Avantasia