Mixed and mastered by Simone Mularoni
Album cover created by Hayato Nove. Concept by Fubito Endo

Released 2018-10-10
Reviewed 2018-10-25

sabertiger.net

sliptrick records

Nu blir det obskyrt, både i bemärkelse att det är ett Japanskt band som placeras under min lupp och i bemärkelse att deras senaste album kallas Obscure Diversity. Jag skrev om Saber Tigers Bystander Effect som släpptes internationellt tidigare i år, så nu blir det andra gången detta år som jag skriver lite om den japanska kvintetten som denna gång tagit hjälp av italienska gurun Simone Mularoni för att mixa och mastra sitt senaste alster. Jag är inte jätteimponerad av omslaget även om det kan beskrivas som helt okej och kanske även ganska passande för albumet.

Som senast tycker jag att det låter som japansk tungmetall, men kanske lite fräsigare än senast och de har en lite mer progressiv stil på detta album. Ganska tungt, hyfsat varierat och kanske också med ett hyfsat djup – snygg ljudbild, jag skulle nog vilja påstå att den tagit ett steg framåt i jämförelse med förra albumet. Ett problem jag ser med albumet är att det känns långt, väldigt långt med en speltid som lätt sträcker sig förbi timmesmarkeringen vilket är för länge även om albumet har hyfsad variation och så vidare. Sångaren är bra och det känns överlag som en riktigt solid produktion som säkerligen bör tilltala den som uppskattat vad bandet gjort tidigare.

Kanske är det inte så obskyrt eller mångfaldigt som namnet indikerar men lite obskyrt och lite mångfaldigt är det nog trots allt. Och det är ett kul album med kul låtar och så vidare, ett överlag väldigt positivt album att lyssna på, tilltalande på många sätt. Ett album man kan ge tummen upp, ett album som kan rekommenderas till den som gillat bandets tidigare alster och till den som gillar andra japanska rockers. Inga direkta svagheter, förutom den lite väl långa speltiden, för albumet dynamik och driv hade de lätt kunna hoppa över några av spåren – kanske kunde de spara dem till ett senare album eller något sådant.

Slutsatsen får väl bli att Saber Tiger tar ett litet kliv framåt jämfört med föregångaren, och de gör ett ganska tilltalande album. Kanske inte ett lysande album och lite för långt för sitt eget bästa men det är kanske i det stora hela ganska små anmärkningar på ett i övrigt schysst album. Med lite mer dynamik hade detta album kunnat vara alldeles förträffligt, kanske att de fortfarande behöver lite mer bett.

Label: Sliptrick Records
Tre liknande band: Concerto Moon/Double Dealer/Lightning