Recorded Crono Sound Factory in Milan, Italy
Produced by Frankie McLaughlin

Released 2018-10-12
Reviewed 2018-11-28

therumjacks.com

fourfour

Keltisk pubrock från Australien, ungefär så skulle man kunna beskriva The Rumjacks lite snabbt. Ett band som lyckats få sin låt An Irish Pub Song spelad över 45 miljoner gånger på youtuben, det är ganska många kan man ju lugnt säga. Det är också ett band som firar tio år och gör det med albumet Saints Preserve Us! Som är deras fjärde. Helt okej omslag och ett band som senast det begav sig fick mittbetyget av mig på ett album som hade ett bättre omslag än detta. Musikaliskt är de dock bättre denna gång.

Det är keltiskt stiliserad punkig rockmusik som går rakt på sak, inga krusiduller och en skönt irländsk accent på sångaren. Bra driv, bra energi och bra produktion. Inte överdrivet mycket variation kanske men de håller det kort så det är väl inget som stör. I övrigt är det väl egentligen inte så mycket att säga om det stilistiska, det är keltisk punkig rock, kort och gott.

Bra album, bättre än senast det begav sig tycker jag. Låtarna känns lite vassare, lite mer intressant överlag och ljudbilden är nog också snäppet finare än senast det begav sig. Det betyder att det är ett väldigt underhållande album som jag tror kan vara värt att kika närmare på för den som gillar det keltiska och det punkiga, det är dock kanske lite för enkelt för att hålla i längden. Det är kul några gånger men man tröttnar också på det ganska snabbt så det kanske räcker att det är spelas någon gång då och då på den irländska puben eller något sådant, det är helt enkelt kanske inte ett album man kommer tillbaka till sådär jätteofta.

The Rumjacks fjärde album är en logisk fortsättning på vad de gjort tidigare och kanske också snäppet bättre än vad de gjort tidigare även om det inte är en direkt överväldigande förbättring. Titelspåret som inleder albumet är också höjdpunkten men det finns ett par andra vassa inslag genom albumet så man kan gott ge det ett par genomspelningar och förnöjas en stund. Kul album även om det inte direkt känns fantastiskt.

Label: FOUR FOUR
The Mahones/The Bloody Irish Boys/The Tossers