Ghostlights - A Matter of Belief (2017)

Daniel Bergström - drums

Recorded, produced mixed and mastered in Montroxx Studios by Jonas Arvidsson

Released 2018-07-24
Reviewed 2018-08-26

therockfordheroes.com

Nytt material från hjältarna, något som ständigt varit en höjdpunkt för oss här på Hallowed. Det borde innebära att de bara kan göra oss besvikna, eller? Efter förra årets konceptmästerverk Ghostlights som var på vår topplista över 2017 bjuder de på en cover och några lätt omarbetade låtar från nämnda Ghostlights. Problem framfördes av Ariana Grande i original och skrevs av hennes tillsammans med bland andra Max Martin och nu tolkar Rockfordhjältarna den låten. Det är alltså en fyra spår kort EP vi får med en låt som vi inte hört från bandet tidigare och det kan väl bara innebära ytterligare toppmaterial att lägga till i musikbiblioteket, eller?

Vi (få) som hört dessa hjältar kommer att känna igen oss väl, Problem är väl karaktäristiskt annorlunda mot vad bandet brukar skriva men de har satt en egen prägel på den. Ljudbilden påminner också om vad de gjort tidigare och eftersom jag redan recenserat fyra av deras alster tidigare tror jag inte att jag behöver skriva så mycket mer om den – pompig rockmusik som förnimmer om klassiker som Styx och liknande. Det är bara tretton minuters speltid på denna EP och egentligen tillför den ju bara en låt vi inte hört tidigare så man kanske kan ifrågasätta dess poäng lite men kvalitén kan man inte ha några större invändningar mot.

Mitt problem är att jag vill ha fler album från dessa hjältar, man vill ständigt höra nya roliga låtar från dem och om Problem visar något så är det att Rockfordhjältarna skriver betydligt bättre låtar än Max Martin och hans polare. Dessutom gör de en cover som känns bättre än originalet, men det är de tre lätt omarbetade låtarna vi hört tidigare som är klart bäst bland de fyra spår vi får höra här och även om jag kan låta denna EP snurra om och om igen i timmar så tycker jag att Ghostlights är ett betydligt bättre alternativ, eller varför inte backa till 2013-års Edge of the Silverthorn – efter den här fått snurra en gång till…

Okej, det här var kul men när kommer nästa album? Ungefär så är känslan när jag ska försöka summera, det är lite som med andra favoriter att man bara väntar på att det ska komma nya roliga album, hur mycket man nu kan vänta på något speciellt när det dräller in ett 20-tal recensionsförfrågningar dagligen. Och med det kan jag bara konstatera att Rockfordhjältarnas nya alster håller samma höga kvalité som de brukar göra, speciellt de tre avslutande låtarna håller riktigt grym klass.

Label: Montroxx Records
Tre liknande band: REO Speedwagon/Styx/VII Gates