Michał Jelonek - violin on 'The Day After', ‘Lament', 'Wasteland' and 'The Struggle For Survival - Part II. Battle Royale'
Mateusz Owczarek - guitar solo on 'Vale Of Tears'

Released 2018-09-28
Reviewed 2018-09-27

riversideband.pl

insideout

Riverside kan mycket väl vara det finaste Polen har att erbjuda, och nu släpper de ett nytt album som kallas Wasteland. När jag ritar ner lite info om Riverside måste jag också påstå att det är positivt att de ändå är tillbaka relativt snabbt sedan deras senaste ruggigt tråkiga album. Nu påstås det dock i en lång presstext att bandet påbörjat ett nytt kapitel och någon av medlemmarna säger sig ha samma känsla som vid debutsläppet och Duda som är den huvudsakliga låtskrivaren säger sig ha tagit inslag från bandets hela karriär, hittat sådant som de ibland tappat på vägen. Det blir lite tyngre och lite mörkare, ett av de mer känslosamma albumen bandet gjort och en syntes av bandets hela karriär enligt Duda.

Progressiv rock är den musikaliska beskrivningen, vi som hört bandet tidigare känner igen oss ganska väl. Det är ofta lite släpande och eftertänksamt, med stort djup, mycket känsla och en viss underton av mörker. Bra sånginsats och bra produktion på ett album som kanske inte är så värst varierat men som tack vare ett stort djup och stark dramatisk känsla känns kortare än de dryga femtio minuter det tar att spela sig genom albumet. Kanske det musikaliskt mest intressanta album jag hört från detta band, det känns som att de tagit ett eller ett par steg framåt sedan deras senaste alster.

Kvalitativt så det förslår, dramatiskt och spännande tycker jag att man kan skriva om detta album. Inte direkt ett kreativt ödeland, inte heller ett musikaliskt sådant, det är en spännande musikalisk resa som slutar kvällen före. Men bäst är Vale of Tears som är ett riktigt snyggt och lågmält spår som får en att verkligen lyssna, här tycker jag verkligen att bandet träffar helt rätt men det är inte direkt ett ensamt lysande spår på detta album. Nej, det finns fler vassa spår, titelspåret kan också nämnas men egentligen bör väl hela spårlistan beskrivas som riktigt vass och man kanske även kan slänga in påståendet om att albumet saknar svagheter. Det sistnämnda är kanske inte helt sant, jag tycker nog att det kunde ha bjudit på lite mer fart ibland och kanske aningen mer dynamik men det är smågrejer som inte påverkar helheten speciellt mycket.

Och därmed kan jag konstatera att Riverside är tillbaka som skapare av vassa album, det är tredje gången jag skriver ner fem poäng till dem och den här gången är det betyget starkare än någonsin. Jag tycker att de gör sitt hittills bästa album som utan tvekan kommer att gå hem hos dem som gillat bandets tidigare verk och bland dem som uppskattar den progressiva rockmusiken. Det är inte direkt varje dag man får höra något positivt från Polen men detta är definitivt något positivt.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Porcupine Tree/Vertigo Steps/Kingcrow