Recorded at Trampolin Recordings in Gothenburg, Sweden with producer and mixing engineer Henrik Pettersson
Mastered by Jeffro Lackscheide in the USA

Released 2018-01-19
Reviewed 2018-01-01

rexoria.com

pride& joy

Vi inleder det nya året med svenska bandet Rexoria och deras debutalbum Queen of Light, ett album med en häxa på framsidan. Om sångerska Frida Ohlin är en häxa låter jag vara osagt eftersom inget i pressmaterialet nämner det, men som ni förstår är det lätt att göra en sådan koppling. Hyfsat kul framsida tycker jag de bjuder oss på, kvartetten som har två EP-skivor på sitt samvete, den första släpptes 2016 – samma år som bandet grundades.

Det handlar om melodiös metall med folkmusikaliska influenser. Bandet har som sagt kvinnlig sångare, ganska bra sångare tycker jag dessutom – kanske inte en av de absolut bästa jag hört men hon är bra och fungerar riktigt väl på detta album. Ljudbilden är modern och den är dessutom snygg, kanske kan man beskriva det som hyfsat fräscht även om det knappast överraskar speciellt mycket. Med varierat låtmaterial håller de elva spåren intresset uppe under hela speltiden som är strax över femtio minuter, det är ett album som bör väcka intresse hos den som tilltalas av kvinnofrontad melodiös metall.

Så, vi inleder åtminstone 2018 på ett väldigt bra sätt, det första albumet jag skriver om får ett betyg över mitten. Queen of Light är ett riktigt tilltalande album med fräcka låtar, underhållande musik och allmänt tilltalande atmosfär – definitivt ett kul album att lyssna till, flera gånger om. Kanske inga musikaliska häxerier men med en parad av hitlåtar kan man förlåta att de kanske ibland tar en enklare väg, och de skapar en debut som man gärna lyssnar på om och om igen. Bäst i denna hitparad på denna debut tycker jag att avslutningen är, You’ll be Alright är ett snyggt avslutande femminutersepos. Vidare tycker jag också att vi ska nämna titelspåret och den snygga inledningen The Land in Between som spår värda att notera på detta snygga album.

Tummen upp för Rexoria och deras förhäxande debut som är melodiös metal när den är som bäst. En debut som inte bara är bra, den lovar också gott inför deras fortsättning i den musikaliska världen. Ett album jag rekommenderar till dig, och till mig själv – jag tycker helt enkelt att ni ska ta er en närmare titt på detta album, det är riktigt vasst, riktigt trevligt, riktigt underhållande. Queen of Light och hennes band Rexoria rekommenderas härmed i Halloweds första recension detta år.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Avantasia/Eluveitie/Battle Beast