Produced by Jona Tee
Mixed by Tobias Lindell

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-03-16

reachofficial.com
sun hill

Svenska bandet Reach hamnar under min lupp idag, och det är deras andra album The Great Divine som granskas kritiskt av mig. Det handlar om ett band som såg dagens ljus 2012 och som släppte debutalbumet 2015, ett album som gav dem en del uppmärksamhet sägs det. Och det är förstås så att mycket av pressmaterialet handlar om bandets myckna live-erfarenhet och förstås positiva citat som givits av den positiva press bandet fått. Men vad är det då trion satt samman denna gång? Är det något för rockfanatikerna att sätta tänderna i?

Snygg melodirock med tydliga refränger, hyfsat bra driv och energi tillsammans med starka melodier. Bra produktion. Sångaren är av väldigt bra kvalité, kanske trions starkaste kort. Låtmaterialet är väl annars av ganska typisk rockvariation även om lite för många av dem har lite för mycket tempofattiga partier, det här bandet känns definitivt mer kompetent när det blir lite fart på grejerna och många av verserna sänker intrycket en del. Det är väl inga överraskningar på den musikaliska fronten och kanske lite statiskt överlag men tack vare relativt kort speltid hinner albumet inte kännas för långt. En solid rockproduktion kanske man kan beskriva det som.

Starka refränger medan många verser och en del andra partier känns lite sisådär och inte överdrivet fängslande. Kunde kanske haft lite mer djup, det känns mest som att de fokuserat på bra refränger medan resten bara stoppats dit eftersom hela låtarna inte kan vara refränger. Så illa kanske det inte är, det finns schyssta partier som inte är refränger på detta album men det känns ändå för mig som lyssnare som att fokus varit på att skapa refränger och inte så mycket annat. Och det är väl helt okej då det är refrängerna man brukar fastna på men det leder också till att albumet saknar den där riktigt vassa låten som verkligen fångar mig som lyssnare och efter ett antal genomspelningar känner jag mig mer än mätt på vad Reach har att erbjuda.

Snyggt på många sätt, bra på många sätt, borde kunna gå ganska väl hem bland rock-fans och andra. Definitivt något du ska titta närmare på om du uppskattar den melodiösa rocken/hårdrocken. Det är en solid produkt, ett hyggligt underhållande album som nog kan gå hem hos många, säkerligen även hos många internetrecensenter.

Label: Sun Hill Production
Tre liknande band: H.E.A.T./Europe/Journey