Co-production by Richard Cottle
Recorded at Masterchord at Woodside Park, Kore Studio in Acton, The Bunker, The Denham Garage in Lower Denham and Outhouse Studios in Reading
Cover painting and all artwork by Michael Cheval

Released 2018-02-23
Reviewed 2018-03-07

phillanzonwordsandmusic.com

Phil Lanzon lär ju knappast behöva någon introduktion för rockern, men om ni nu inte känner till honom så är han Uriah Heeps keyboardist sedan 1986. Han har även hörts som sessionsmusiker och så vidare hos andra band/artister och nu släpper ha sitt första soloalbum som kallas If You Think I’m Crazy, ett album som gästas av en räcka kompetenta musiker. Det är också ett album som jag tycker har ett ganska spännande skivomslag och som musikaliskt faktiskt håller till en bit ifrån Lanzons huvudband.

Det handlar om mycket progressiv och melodiös rockmusik, det inleds exempelvis med ett spår som känns väldigt mycket som moderna It Bites, vilket kanske inte är så konstigt då John Mitchell står för sånginsatsen. Samme Mitchell sjunger också på albumets tredje spår, men han är inte den enda kompetente gästsångaren vi kan höra på albumet. Ett album som känns snyggt producerat, som är ganska varierat och bjuder på ett ganska stort djup – som definitivt kan bära de 55 minuter de tar att spela sig igenom de tio spåren som albumet innehåller. Trots olika sångare och ganska stor variation tycker jag också att albumet är väl sammansatt och sammanhängande med bra balans mellan det lite mer progressiva och det mer raka hitbetonade – det känns som ett album som bör gå hem hos en bred publik.

Inledningen känns nästan magisk, bra låt och så Mitchells exceptionella sång som kröner anrättningen – det är grymt. Andra spåret med Mitchell I Knew I was Dreaming är också riktigt vasst men Lanzon har mer än så att erbjuda, ösiga Kellys Gang och Carolin är andra spår som sätter sig snabbt när man lyssnar. Albumet har inga direkta svagheter och växer nästan varje gång man lyssnar på det. Med bra sångare, bra låtar och några magiska ögonblick har Lanzon skapat ett album jag gärna lyssnar på om och om igen – riktigt bra helt enkelt. Det är också ett bra album för dig som vill höra Lanzon skapa musik som skiljer sig lite från den han gör till vardags.

Tummen upp blir det utan tvekan, jag tycker att ni bör kika närmare på Lazons första soloalbum eftersom det är riktigt, riktigt vasst. If You Think I’m Crazy är ett album man gärna kan spela många gånger och som alltid fungerar att ta fram när man vill ha något intressant att lyssna på, jag får helt enkelt avsluta med att rekommendera att ni tar er en närmare titt på detta album. Det är definitivt ett album värt att ge en timme av sin tid.

Label: Phil Lanzon Ditties/Cargo Records UK
Tre liknande band: Uriah Heep/It Bites/Grand Prix