Recorded, Mixed & Mastered by Gyula Vasvári
Artwork by Costin Chioreanu
Photo credits : Andi Balogh

Released 2017-11-10
Reviewed 2018-01-30

apathia records

Perihelium, som det heter på svenska, för vår planet var faktiskt bara för ungefär fyra veckor sedan, det är också vad detta ungerska band kallar sig – den engelska översättningen då. Örvény kallar de sitt nya album, malström som det blir översatt till svenska. Det är deras tredje album, de har också hunnit med två EP-skivor sedan den självbetitlade debuten som släpptes kort efter aphelium 2014. Med andra ord är det ett ganska flitigt band som släpper grejer mest hela tiden kan det tyckas och på många sätt verkar detta vara ett intressant album, ganska coolt omslag och titlar på ett språk som känns som hämtat från en fascistisk mörkervärld – spännande.

Post metal handlar det om och det handlar om ett drömskt musikaliskt tillstånd där de sju spåren flyter in i varandra likt ett omedvetet äventyr genom en häxkittel av intryck. Ljudbilden är väldigt imponerande och sången som framförs på ungerska är väldigt bra, skapar en skön atmosfär till helheten. Snyggt producerat med skön atmosfär och ett bra djup, det kan beskrivas som ett dramatiskt album med ett trevligt omvälvande mörker. Och med knappa fyrtio minuters speltid är det snarare så att man vill höra mer eller spela det igen än att man tycker att det aldrig tar slut – det känns som ett mycket kompetent utfört album.

Perihelion har med Örvény satt ihop ett riktigt trevligt, ett riktigt bra album som jag gärna spelar om ett antal gånger. Det är riktigt bra helt enkelt. Och det är helheten som är bra, inget av spåren sticker ut från de andra utan de är delar av en helhet, en saga om en virvel som berättas på ett riktigt snyggt sätt – inte för att jag förstår något av vad de sjunger men det spelar inte så stor roll, sången känns mer som ett musikaliskt element och sagan kan man skapa i sin tankevärld istället. Riktigt bra är det och riktigt underhållande.

Perfekt kanske det inte riktigt är men utmärkt kanske jag kan sträcka mig till att beskriva albumet som. Självklart ska jag rekommendera att ni kikar lite närmare på det, speciellt ni som gillar denna så kallade postmetall och kanske väljer ni till och med att använda posten för att få hem ett fysiskt exemplar av den. Det kan faktiskt vara ett bra skivinköp, ett riktigt vasst album helt enkelt.

Label: Apathia Records
Tre liknande band: Alcest/Sólstafir/Sigur Rós