Recorded at Paraphernalia Studio & Atomic Stuff Studio, Italy
Remixed and Mastered at Atomic Stuff Studio, Italy

Released 2018-07-13
Reviewed 2018-08-16

orphanskindiseases.it/en
logic il logic

Hudsjukdomar från Italien är vad vi kikar på denna dag, det handlar om debutalbumet för bandet som kallas Drömska Reflektioner, en spännande titel. Och det sägs att de fokuserat på lyrik om diverse ämnen, bland annat det mänskliga tillståndet och så vidare. Omslaget är dock inte speciellt spännande eller övertygande, men det är förstås skivan vi hittar innanför omslaget som ska bedömas och där hittar vi fjorton spår som inleds med inträde i ett sjukt medvetande och avslutas med ytterligare en dag. Det är ett album som sägs spela i den alternativa genren men är det ett alternativ för skivsamlingen eller får man bara hudsjukdomar?

Utan att överdriva kanske det kan beskrivas som ett ganska snyggt producerat hårdrockalbum, inget direkt unikt men med en italiensk känsla. Bra sångare, hyfsad variation med lite klämkäcka inslag men också ett par lite mer atypiska inslag även om jag knappast vill beskylla dem för att vara innovativa eller kreativa. Fjorton spår blir kanske i mesta laget men eftersom avslutningen är bra känns det mer överkomligt. Det känns också som ett album där det ligger en del fokus på det lyriska och det känns som ett album där bandet är ute efter att berätta lite historier, kanske ibland att fokus försvinner från att skapa riktigt spännande musik, men man kan väl egentligen inte klaga sådär våldsamt mycket på produktionens kvalité.

Nog tycker jag att vi kan beskriva detta som ett trevligt album, inte fantastiskt och det känns väl inte som det mest nyskapande eller fantastiska albumet jag hört i mitt liv. Men det finns några schyssta låtar, exempelvis den avslutande trion av låtar och så tycker jag även att albumet börjar bra. Kanske att det är ett lite långt album, kanske även att lite mer fräsch ljudbild och lite mer fantasi hade varit positivt för detta album. Men trots dessa svagheter finns det mycket positivt och det är ett trevligt album att lyssna på.

Det blir tummen upp för Orphan Skin Diseases, deras debut är bättre än en hudsjukdom men kanske inte så spännande som drömska reflektioner borde vara. Det är ett skön debut som jag tycker lovar gott, det finns några riktigt fina höjdpunkter som definitivt gör det till ett spelbart album, ett som man gott kan låna ett öra och jag tror inte att man kommer att bli alltför besviken. Det är helt enkelt så att detta bands debut är ett mycket trevligt album, en god grund att stå på för ett band som bara behöver hitta en lite mer unik röst för att berätta sina historier på ett ännu mer spännande sätt.

Label: Logic Il Logic Records
Tre liknande band: No Remorse/Sabotage/Outlaw