Ray Ozinga - bass
BG Watson - drums

Beyond Omega (2016)

Released 2017-12-11
Reviewed 2018-01-12

oracleextrememetal.com

Orakel ger sig in i det okända på ett album som ser lite dramatiskt ut och som varar under en för ett dödsmetallabum dramatiskt lång tid. Det är bandets andra alster, det första kom året innan så de släpper album tätt vad det verkar. Dessutom påstås det i pressmaterialet att det första albumet tagit väl emot i breda kretsar och att det sålts runt om i världen. Det är ett band från Alabama i USA och det är ett som söker att skapa något unikt och så vidare, att skapa något unikt är förstås spännande eftersom det är något väldigt få lyckas med men desto fler påstår att de skapar.

Det handlar om svängig dödsmetall som är ett tungt soniskt angrepp men samtidigt lämnar gott om utrymme för mer melodiösa inslag som gitarrsolon och relativt klämmiga refränger. Snygg produktion och jag tycker på många sätt att de påminner om Damnation Defaced som jag recenserade för några dagar sedan. Ett album med bra energi och driv, kanske inte speciellt mycket variation och lite väl långt. Vrålsången kan jag också känna är lite väl ordinär och saknar kanske lite karaktär, och så värst unika kan jag inte påstå att de är. Kanske inte helt typiska men inte heller ett band som sticker ut nämnvärt.

Första låten är nog den vassaste även om de hade kunnat göra den lite kortare. Titelspåret bör också nämnas som ett av de spåren man kommer att tänka på när man tänker på detta album. Men att albumet är för långt förtar en del av det bra bandet faktiskt har att erbjuda, de hade lätt kunnat kapa en kvart utan att kapa något av innehållet. Det blir lite för mycket utfyllnad och mot slutet är min fokus någon helt annanstans och Oracle existerar inte längre där, inte ens som ett tankeexperiment och jag måste ofta kolla i iPoden vilket band jag lyssnat på när jag väljer nästa album eftersom jag helt förträngt Into the Unknown efter ungefär trekvart. Snälla kapa bort och ha en hårdare urvalsprocess nästa gång, det här hade kunnat vara så mycket bättre än det är.

Gillar man dödsmetall med kraft och energi ska man definitivt titta närmare på detta album, speciellt om man gillar när kraft och energi kombineras med melodi. Det är ett hyfsat kul men tyvärr för långt album som gör att jag inte riktigt grips tag i det och jag lämnar det med den här känslan av att det hade kunnat vara bättre. Det blir lite för mycket helt enkelt, inte för mycket av det goda utan för mycket utfyllnad och för lite riktigt spännande innehåll. Men visst har de mycket positivt att komma med och gillar du dödsmetall ska du definitivt inte avfärda Into the Unknown, även om det inte är speciellt mycket färd in i det okända.

Label: independent
Tre liknande band: Hypocrisy/Kataklysm/Amon Amarth