Chor - Vocals

Between these faces (2016)

Released 2018-05-25
Reviewed 2018-06-25

nancybreathing.com

boersma

Vaken kallas tyska Nancybreathings senaste album, deras andra. Ett album med ett kul skivomslag som beskrivs enligt genrebeteckningen nu-metal, en genre som ibland inte uppskattas av dem som gillar renodlad metal. Åtminstone var det så på den tiden då jag själv umgicks med metal-folk, det kanske har ändrats sedan dess. Deras första album kom 2016 och påstods enligt vissa kännare ha en del originella inslag, om man kan säga det om album två vet jag väl inte men namnet och skivtiteln kan knappast räknas som speciellt originella eller intressanta, det är mest omslaget som lockar.

Så, det kan väl kallas Nu-Metal eller alternative metal, något i den stilen, modern metallmusik helt enkelt. Lite skrik/vrål och lite klarsång, inget direkt rapande vilket förstås kan ses som positivt. Modern och ganska snygg produktion, hyggligt kraftfullt. De liknande banden bör ge en hyfsad bild av hur det låter, variationen är okej kan jag väl påstå – speltiden känns också sansad med tio spår som tar 42 minuter att spela sig igenom. Det känns överlag som ett ganska sansat, eller kanske försiktigt album – inga överraskningar kan jag väl påstå, det känns som att de kör med beprövade musikaliska grepp.

Inte så tokigt kan jag väl påstå, låtmaterialet är schysst och relativt underhållande. Jag kan tänka mig att om man gillar den här typen av musik, såsom de liknande banden, är sannolikheten väldigt hög att man finner detta ytterst tilltalande. Helt okej, får jag väl säga, det står väl inte ut som ett skinande exempel på fantastisk musik men det är ändå ett album man kan lyssna på och som är rätt så schysst i sina bästa stunder. Dock tror jag att risken är ganska stor att de drunknar i mängden av musik som släpps nuförtiden, de skulle ha behövt något som fångar ens intresse.

Jag vet inte om det är ett album som direkt får mig att vakna eller hålla mig vaken men det går att lyssna på, så kanske man kan sammanfatta mina intryck av detta album. Eller så kanske kul omslag, löjligt bandnamn, trist titel, trevligt album, passar bättre för att kort sammanfatta detta album.

Label: Boersma Records
Tre liknande band: Sevendust/Staind/Flaw