Max Morton - vocals

Mixed and mastered by Max Morton at Morton Studio
Artwork by Yasen Denev

Released 2018-04-27
Reviewed 2018-12-08

metalwings.eu

Metalwings från Bulgarien har lyckats locka miljoner att lyssna på deras musik på Youtube, de har också släppt ett album som kallas For All Beyond och det albumet har jag lyssnat på ganska mycket under den senaste tiden. Det är ett band som bildades 2010 av sångerskan Stela som är en klassiskt skolad sångerska som också spelar lite fiol och keyboards på detta album. For All Beyond är också ett album som kanske inte begåvats med tidernas bästa skivomslag och ett album som har fått ett dussin spår där två av dem är alternativa versioner av en låt som redan tidigare förekommit på albumet.

Musikaliskt rör de sig i trakterna av band som Nightwish, Within Temptation och liknande. Kanske inte lite ösigt och storslaget, lite mer keltiskt kanske än dessa men de kan nog jämföras trots allt. Bra producerat med snygg ljudbild men inte så värst stort och det är ofta låtar i ett lägre tempo, lite avslappningsmusik kanske man nästan skulle kunna kalla det. Hyfsad variation men känslan kan bli att det är lite enformigt eftersom tempot inte är sådär jättevarierande genom albumet och vi hör mest Stelas stämma nästan sjunga oss till ro eller till sömns. Det vore inte heller ett tokigt påstående att säga att det är ett lite långt album, kanske att ett större djup och en större dynamik hade hjälpt mot den saken.

Metalwings har satt samman ett snyggt album, det låter riktigt behagligt att lyssna på. Dock är det inte direkt ett fängslande album, det är inte ett som griper tag i mig som lyssnare och därför känns det inte som ett album jag verkligen vill spela om och om igen. Visst är det välgjort och visst fungerar det väl, kanske att de som gillar den kvinnofrontade symfoniska metallen kan finna underhållning här, jag har noterat en del väldigt positiva omdömen så visst kan man väl tänka sig att alla inte tycker som jag. Men det finns definitivt roligare album i denna genre, det finns mer originella och det finns album med bättre låtar, Metalwings gör väl egentligen ingenting som riktigt väcker mitt intresse som trött kritiker som lyssnar på alldeles för mycket musik.

Man kan väl påstå att det är ett helt okej album jag skrivit om, det är väl ingen tvekan om att det är en lovande debut som visar stor potential. Jag skulle dock vilja ha några snabbare låtar, lite mer dynamik och kanske lite mer energi. Kanske är det något som kommer på framtida album, men till dess kanske det inte är helt fel att kika lite närmare på detta album – speciellt inte för den som uppskattar den kvinnofrontade symfoniska metallen.

Tre liknande band: Nightwish/Operatika/Evenoire