Récidive (2011)
Volte Face (2014)

Released 2017-12-11
Reviewed 2018-01-12

manigance.org
mighty music

Machine Nation är ett power metal-album på franska, vilket förstås inte är något man stöter på sådär varje dag. Men det är precis det som Manigance har att erbjuda och jag vet av erfarenhet att det åtminstone vid ett tillfälle gjort musik jag gillar. Deras album Récidive från 2011 togs emot väl av oss och det nya omslaget och bandet bjuder på i stort sett samma stilistik som senast det begav sig.

Ett album med tolv klassiska power metal-dängor vars enda särskiljande drag är att språket som används för att framföra lyriken är franska. Det kommer man förvisso ganska långt på och när man dessutom producerar snyggt så kommer man förstås än längre. Dock kan jag inte påstå att de tolv låtarna bjuder på så värst mycket variation vilket förstås lätt kan göra att albumet känns långt och kanske även en aning enformigt mot slutet.

Tiden det tar att spela sig igenom detta album endast en gång är nästan en timme, det är en lite väl lång speltid och man kan inte direkt undvika att tänka tanken att albumet hade gynnats av att vara betydligt kortare, två eller kanske tre låtar hade de utan bekymmer kunnat utesluta. Denna känsla av att det blir lite väl långt stärks också av det faktum att det inte riktigt finns någon hitlåt på albumet, ingen låt som fångar intresset på samma sätt som det fanns senast jag recenserade Manigance.

Annars tycker jag att det har en hel del positiva aspekter i sitt musikskapande. Det franska språket, schysst sångare, hyfsat driv och energi, bra melodier, är alla egenskaper som gör Machine Nation till ett starkt och intressant album. Det är ganska tilltalande även om det kanske inte kan beskrivas som något av de mest tilltalande albumen jag hört under min tid som musikkritiker.

Lite anonymt men annars ett bra album, så kan man nog sammanfatta detta album. Gillar man power metal är sannolikheten stor att detta faller i smaken, det är bra och det franska språket som de verkar gilla är något som särskiljer dem åtminstone lite från den stora grå massan. Manigance gör det bra men deras senaste album kanske inte riktigt når upp i samma kvalité som senast jag recenserade dem.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Heavenly/Red Wine/Hammerfall