Band Photos by Max Gahr
Artwork by Björn Gooßes

Released 2018-06-01
Reviewed 2018-09-05

magicalheart.de

fastball-music

Magi kan utspelas för dina öron när du lyssnar på bandet Magical Hearts första album som fått namnet Another Wonderland, det är ett annat underland kan man tänka sig. Det har dock inte så kul skivomslag. Elva spår får vi, ett av dessa är en pianoversion av femte spåret Ocean som avslutar albumet. I övrigt är det inte sådär jättemycket iögonfallande, det handlar om ett tyskt band och inspirationen känns ganska hämtad från den melodiösa hårdrocken, kanske en hel del av landsmän som exempelvis Bonfire.

Att beskriva musiken är inte överdrivet komplicerat, det handlar om bra producerad melodiös hårdrock, klämkäckt med hyfsat driv och en del fläskiga gitarrsolon. Klassisk rockröst och så vidare, de erbjuder egentligen ingenting som vi inte hört förr utan väljer väl beprövade knep och stigar för sin musikaliska framtoning och riktning. Det är väl ganska träffande att beskriva det som ett album utan några direkta överraskningar, ett relativt förutsägbart album kanske man skulle kunna säga. Låtmaterialet är väl ungefär vad man kan förvänta sig med några hit-betonade låtar i högre tempo, lite lugnare låtar och sådär – inget konstigt där och en för speltiden bra variation även om den avslutande pianoversionen av Ocean känns lite onödig.

Gott nog för den som uppskattar den klämkäcka och melodiösa hårdrocken skulle jag kunna tänka mig. Kanske lite generiskt men ändå bra med flera hyfsat vassa låtar såsom favoriten Silence and Dreams, Ocean är också bra för att nämna ett par. Det finns dock många låtar som känns som att de varken gör till eller från och i slutändan blir det väl främst en debut av god kvalité och kanske inte det albumet man kommer att minnas när man tänker tillbaka på musikåret 2018.

Inte imponerande kanske, men för den som uppskattar lättillgänglig lite klämkäck melodiös hårdrock av det lite modernare slaget kan det vara ett album värt att kika lite närmare på. Det lär knappast göra köparen besviken, men det lät väl inte heller göra densamme lyrisk – det är ett bra album men det är inte musikalisk magi.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: Jane’s Addiction/Bonfire/Def Leppard