Carla Lupo - Flute on 9

Recorded, mixed and mastered by Simone Mularoni at Domination Studio (San Marino)
Artwork by by Tiziano Spigno

Released 2018-02-08
Reviewed 2018-03-17

sliptrick records

Tursamma bastarder är tillbaka med album nummer fyra. Det är ett album som kallas Be the One och som kommer på skivbolaget Sliptrick Records, ett album med tio excellenta spår och ingen utfyllnad. Det låter förstås alldeles fantastiskt men det brukar ju sällan vara som skivbolagen påstår även om jag såg en recensent som givit albumet 20 av 20 poäng i en recension vilket kan konstateras vara ett överbetyg med tanke på att det mig veterligen aldrig kommit ett så bra album. Detta band skulle vara först med ett så bra album om deras musik som de beskriver som ”double-kick energy Rock’n’Roll” hade varit så bra – vilket den förstås inte är.

Det handlar om ganska traditionell hårdrock som går rakt på sak, ganska ordentligt tungt och med bra driv kan jag konstatera. Snygg produktion vilket förstås knappast är oväntat då Mularoni brukar lyckas väl med sina produktioner. Bandet har gott om energi även om de också bjuder på någon obligatorisk rockballad och ett typiskt låturval för ett album i denna genre. Och det blir kanske något långt med en speltid om femtio minuter som framförs av en sångare som inte är den vassaste jag hört i sången. Ganska ordinär och statisk hårdrockarstämma skulle man nog kunna beskriva det som.

Det lugnare materialet tycker jag faktiskt känns som utfyllnad och som ganska trist, de låtarna med fart och energi låter väldigt bra och är underhållande att lyssna på. Givetvis kan man inte bara gå på med fartiga låtar hela vägen utan man måste variera tempo och så vidare, det är bara det att bastarderna inte är speciellt kompetenta inom den saken. Balladmaterialet känns faktiskt tråkigt. Albumet i sig är ändå ganska schysst och går definitivt att lyssna på, de som gillar den här typen av musik kan säkerligen få ut mycket av ett album som detta.

Kanske ett album värt att titta på för den som gillar genren och för den som uppskattat bandets tidigare alster. Dock är det knappast ett album som får en att haja till och stanna upp för att bara lyssna, det är helt okej men det sticker inte ut vare sig ur en kvalitativ aspekt eller en kreativ sådan. Det är ett album som fungerar, som känns solitt men som inte kommer att göra något större avtryck.

Label: Sliptrick Records
Tre liknande band: Alter Bridge/Black Stone Cherry/Skid Row