Robert Gritsch - Guitar
Birgit Schaidreiter - Bass
Michael Bloch - Drums

Released 2018-01-06
Reviewed 2018-03-01

love2be.at

Love2be kan tänkas vara ett gäng kärlekstörstande österrikare med rockarambitioner och kärlekskunskaper. Detta är debutalbumet för bandet som bildades av Walter och Birgit som blev förälskade och skapade Love2be, 2016 väcktes bandet till liv och nu 2018 kommer alltså första albumet Love Skills. Ett album som självklart innehåller tio låtar och trettiosex minuters speltid, trettiosex minuter klassisk melodiös rock’n’roll.

Och det är ganska snyggt producerad klassisk rockmusik av samma skola som mången gammal storhet, inget våldsamt nyskapande med förstås enligt ett framgångsrikt och väl beprövat koncept. Det är klämkäckt och lätt att ta till sig och hyfsat varierat material med flera låtar som kan tänkas besitta viss hitpotential. Lite stark tysk accent på sångaren kan jag tycka, det tenderar till att bli en aning besvärande till och från – lite som Arnold och hans engelska i de filmer där han medverkar även om det inte blir lika mycket. Kan man ha överseende med den saken får man till sig ett välgjort och kärleksfullt skapat rockalbum.

Varför inte kika närmare på det? Det är schyssta låtar, klämkäcka och underhållande med bra energi och spelglädje – skapat med kärlek kanske. Inledande Better Run Away och Pretty Belinda är mina favoritspår på albumet, riktigt bra spår tycker jag att de är och de har dessutom fin hitpotential. Svagheten är väl främst sångarens accent som jag till och från stör mig på, den blir lite väl stark för min smak. Man kan ju även anmärka lite när det gäller originaliteten, det känns ju inte direkt som att jag lyssnar på något våldsamt nytt men det låter bra så det spelar inte så stor roll.

Ett album värt att titta på för den som uppskattar sådant som de liknande tre banden jag listar i denna recension, eller för den som bara gillar rockmusik om kärlek. Love2be och debutalbumet Love Skills är ett underhållande och trevligt album som jag tycker har varit trevligt att lyssna på, det kanske inte är det mest spännande album världen sett men det fungerar och det är ett kul album.

Tre liknande band: Beatles/Rolling Stones/Cream